Minskat förtroende för public service

publicerad 7 mars 2023
- av Markus Andersson
SVT:s kontorshus i Stockholm.

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Svenska folkets förtroende för Sveriges Radio och SVT sjunker – trots det har en klar majoritet av medborgarna fortsatt hög tilltro till de statliga och skattefinansierade mediebolagen.

I Medieakademins årliga förtroendebarometer framgår att 62 procent av svenskarna känner ett ganska eller mycket stort förtroende för SVT – att jämföra med 66 procent under 2022. För Sveriges Radio har 66 procent av de tillfrågade mycket eller ganska stort förtroende – den siffran var 70 procent i fjol.

Trots att båda aktörerna backar med fyra procent framgår det att SR och SVT har klart högst förtroende av alla svenska medier. Emanuel Karlsten, ordförande för medieakademin, säger till SVT att det är fullt logiskt att förtroendet nu sjunker.

– Vi kan ju se att vi har haft en pandemi där väldigt många institutioner har fått väldigt högt förtroende, och nu är public service tillbaka på mer normala nivåer. Sedan kan vi ju också se att det har skett ganska stora förändringar beroende på partisympatier man har.

Det kan också noteras att bland unga människor mellan 16 och 29 år ökar förtroendet för alla ”traditionella nyhetskällor” – förutom just public service. Varför det är så kan Karlsten inte svara på.

I övrigt kan nämnas att en majoritet av svenskarna inte känner ett mycket eller ganska stort förtroende för någon enskild svensk medieaktör. 46 procent har förtroende för Dagens Nyheter, 41 procent för Svenska Dagbladet och 34 procent för TV4.

Vad gäller kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen känner enbart 19 respektive 15 procent förtroende för dessa och inte ens var tionde svensk känner förtroende för TV3.

Tittar man på förtroendet för sociala plattformar kan det konstateras att förtroendet är allmänt lågt och att svenska Flashback forum ligger i topp – bättre än TikTok, Twitter och Facebook. Enbart åtta procent av svenskarna känner dock mycket eller ganska stort förtroende för Flashback.

Svenskarnas förtroende för svenska medier i procent (mycket/ganska stort förtroende).

2023
1. Sveriges Radio 66 %
2. Sveriges Television 62 %
3. DN 46%
4. Din lokala morgontidning 46%
5. SvD 41%
6. TV4 34%
7. Aftonbladet 19%
8. Expressen 15%
9. TV3 9 %

2022
1. Sveriges Radio 70%
2. Sveriges Television 66%
3. Din lokala morgontidning 48%
4. DN 47%
5. SvD 42%
6. TV4 35%
7. Aftonbladet 19%
8. Expressen 15%
9. TV3 8 %

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!