Inrikes

Hemvärnsredaktör vill inte varna för Natopropaganda – pekar istället ut alternativmedier som falska

I tidningen Hemvärnet 1/2016 varnar man för "falska nyheter", men bara ifrån alternativa medier

I en artikel som Försvarsmaktens tidning Hemvärnet publicerat varnar man för “falska nyheter” och pekar ut svenskspråkiga ryska publikationer och svenska alternativmedier. Men några exempel på falska nyheter kan chefredaktören inte ge svar på. Inte heller varnar man på samma sätt för Natopropaganda i Sverige när Nya Dagbladet ifrågasätter chefredaktören.

I tidningen Hemvärnet (1/2016) som är ett organ för en del av den svenska Försvarsmakten varnar man för alternativa medier under rubriken “Varning för falska nyheter”. Där hänger man ut svenskspråkiga Sputniknews samt RT (tidigare Russia Today) och listar ett antal svenska alternativmedier.

Nya Dagbladet kontaktade tidningens chefredaktör och ansvarig utgivare Therese Åkerstedt, som själv också författat artikeln för att få en närmare förklaring. Åkerstedt kunde inte nämna ett enda exempel på “falska nyheter” som hon nämnt i artikeln.

I artikeln står också att det bedrivs propagandaoperationer mot Sverige. Inte heller detta kunde hon förklara vad det rörde sig om trots att hon arbetar heltid med försvarsfrågor och hänvisade bara till myndigheten MSB.

När Nya Dagbladets journalister konfronterar Åkerstedt backar hon på i stort sett allting som nämns i artikeln och hävdar till sist bara att man ska vara källkritiskt i allmänhet. Vad som är nytt med det kan man ifrågasätta, men underförstått är att hotet kommer ifrån öst. På motsvarande sätt har man inte varnat för den intensiva Natopropagandan som förts i Sverige i årtionden och den lobby som verkar på svensk mark.

 


Per Nordin
per.nordin@nyadagbladet.se