Modejätten Gina Tricots klimatkampanj, med Bianca Ingrosso som ambassadör, lovade sina kunder en egen skog. Slutresultatet visar dock att den mark företaget köpt är för liten för att kallas skog, och att pengarna som spenderats på ”skogen” bara är en bråkdel av vad modejätten uppskattas ha betalat för Ingrossos medverkan.
– Greenwashing, kallar Matts Lindbladh vid SLU kampanjen för.
Det var under en klimatkampanj, från maj 2022 till mars 2023, som modejätten skulle satsa på att öka den biologiska mångfalden och även minska utsläppen med hjälp av ”Gina Trico Forest”. Den kommande skogen presenterades via en klädkampanj med Bianca Ingrosso som frontnamn. Om kunderna betalade tio kronor extra när man köpte kläder från den aktuella klädkampanjen skulle företaget också köpa in bikupor till skogen.
– Gina Tricot Forest kommer att fyllas med bikupor, för att bin får nämligen naturen att fortsätta blomstra, sade ”influencern” i en YouTube-video när kampanjen drogs igång.
”Greenwashing”
Skogen skulle skapas i samarbete med danska EcoTree och har placerats på en åker i Kalundborg i Danmark. När skattefinansierade SVT besökte skogen kunde man dock konstatera att modejätten endast ägde en liten del. Hela skogen ägs av 150 privatpersoner och 20 företag.
I skogen finns 17 600 träd, men Gina Tricot har endast köpt 503 av dessa. Vidare finns det endast två bikupor som köpts företaget.
För att få kallas skog behöver ytan vara minst 0,5 hektar, men Gina Tricots mark är för liten för det eftersom den endast motsvarar en tredjedel. Matts Lindbladh, professor i skogsekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet, menar att man borde ha förväntat sig mer av ett sådant stort företag och kallar kampanjen för ”bluff”.
– Det här luktar greenwashing, säger han till SVT.
Fem till tio miljoner till Ingrosso
Gina Tricot omsätter omkring 1,8 miljarder kronor per år och har 150 butiker i fyra länder. För träden har man betalat 80 000 kronor och genom kundernas bidrag betalat 28 000 kronor för de två bikuporna. Kommunikationskonsulten Ida Nilsson uppskattar dock att man betalat betydligt mer för att få Ingrosso att fronta kampanjen.
– Hon är Sveriges största influencer. Jag uppskattar att hon fått mellan 5 och 10 miljoner kronor, säger hon.
Modeföretaget menar att man formulerat sig olyckligt och att man istället borde ha använt begreppet ”del av en skog”.
”Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet”, skriver man i ett pressmeddelande.
Bianca Ingrosso har inte uttalat sig om granskningen, men hänvisar till företaget, enligt SVT.