Försvarsmakten annonserar på arabiska

publicerad 19 maj 2023
- av Jan Sundstedt
T.v: Försvarsmaktens arabiska reklam. T.h: Överbefälhavare Micael Bydén på Prideparad.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


19 730 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den svenska försvarsmakten har i flera år strävat efter att öka ”mångfalden” inom sin organisation. Nu prövar man ett nytt grepp geno riktade annonser på den arabiskspråkiga nyhetssidan Alkompis i förhoppning att locka fler rekryter med icke svensk bakgrund.

En av de som uppmärksammat försvarsmaktens arabiska reklam är opinionsbildaren Josefine Utas, tidigare aktiv i Miljöpartiet och Medborgerlig samling.

För att jag som svensktalande skulle kunna förstå vad det stod behövde jag anlita en vän att översätta. Det står tydligen: Vad vi gör idag, gör vi för framtidens skull. Vi växer och utvecklas och förändras i skuggan av världens försämrade läge”, skriver hon på Facebook.

Alkompis beskriver sig själva som ”ett svenskt mediehus på arabiska, inte ett arabiskt mediehus i Sverige” och grundades 2012 av Mahmoud Agha, tidigare anställd vid Sveriges Radios arabiska redaktion.

Man säger sig vara annonsfinansierade och såväl stora företag som Stadium, Ikea och McDonalds som myndigheter och kommuner som Försäkringskassan, Stockholms stad och Region Stockholm har tidigare annonserat på sajten. Man finansieras också delvis av skattepengar i form av redaktionsstöd.

Jag skriver detta för att informera er om vad som sker i Sverige. Här finns också saker att diskutera. Är det rimligt att vår försvarsmakt kommunicerar på för svenskar främmande språk? Menar politiker vad de säger när de påstår att det är viktigt för invandrare att lära sig svenska? Hur får man sammanhållning i ett land som blir alltmer splittrat”, frågar sig Josefine Utas vidare.

Beslutet att köra riktade annonser på arabiska har fått skarp kritik på sociala medier. Många ställer sig frågande till vad personer som inte kan svenska överhuvudtaget har att göra i försvarsmakten, eller vad dessa förväntas bidra med. Reklamen ses också som ett tydligt bevis för hur politiserad försvarsmakten blivit.

På sin hemsida deklarerar man dock att ”ju mer olika vi är desto farligare är vi för fienden” och hävdar vidare att ”mångfald” är bra och nödvändigt för att stärka försvarsmaktens förmåga.

Mångfald och jämlikhet handlar ytterst om att se och respektera varje individ, men också om att skapa en mer inkluderande kultur inom försvaret. Det ökar förmågan till anpassning – vilket krävs för att stå stark i den snabbföränderliga värld vi lever i – och att hitta nya lösningar”, påstås det.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!