MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 17 januari 2025

fredag 17 januari 2025

Fler dör på tågspåren – forskare försöker vända trenden

publicerad 10 juli 2024
– av Sofie Persson
Forskare försöker hitta olika suicidpreventionsmetoder som långsiktigt ska få ner dödssiffrorna.

Förra året ökade antalet dödsfall på landets järnvägar, tunnelbanor och spårvägstrafiken, där de allra flesta fall handlade om självmord. Nu försöker forskare hitta sätt att vända den negativa utvecklingen.

Under 2023 dog 100 personer på tågspåren, vilket är en ökning från året innan. En majoritet av dessa var självmord.

Nu undersöker forskare huruvida man skulle kunna minska problematiken kring självmord på tågspåren. Johan Fredin-Knutzén är forskare vid Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP) vid Karolinska institutet, men har varit tågförare och trafikledare vid Stockholms tunnelbana.

Jag tänker att man ska utgå från de metoder som vi vet har förebyggt självmord som är beskrivna inom den vetenskapliga litteraturen och som också redan används idag. Då handlar det mycket om fysiska åtgärder, säger han till skattefinansierande SVT.

Glasväggar och QR-koder

Dessa åtgärder kan innebära plattformsväggar, det vill säga heltäckande glasväggar utmed perrongen. Sådana finns exempelvis på några stationer i Stockholm och Göteborg. Vid tågspåren utomhus kan det handla om lägre staket mellan spåren.

I Stockholm pågår även ett pilotprojekt där man satt upp skyltar med QR-koder som informerar om vart man kan söka hjälp.

I nuläget forskar Fredin-Knutzén kring att bättre förstå både förekomster och orsaker till självmordshandlingar vid broar, vägtrafik samt järnväg. Det är ett flerårigt projekt som finansieras av Trafikverket.

Jag är särskilt intresserad av att utveckla skalbara suicidpreventionsmetoder lämpade för transportsystemet”, skriver han på Karolinska institutets hemsida.

Samtal till Bris ökade under jullovet: ”Vuxna har ett ansvar att agera”

publicerad Idag 13:24
– av Sofie Persson

Samtalen till Bris ökade under julen jämfört med jullovet året innan. De vanligaste anledningarna till att barn sökte stöd var psykisk ohälsa och familjekonflikter.

För många barn i Sverige är ledigheten från skola och fritidsaktiviteter en svår tid. Många är i behov av stöd från vuxna, vilket inte alltid finns tillgängligt i hemmet.

Vi har länge sett att lov är en extra känslig tid för barn eftersom det kan vara svårt att få stöd på annat sätt. De vuxna som barnet i vanliga fall kanske vänder sig till i skolan eller på fritidsaktiviteten finns inte där under lovet och det ställer högre krav på att vuxna i familjen har möjlighet att vara det stöd som barnet behöver, säger Magnus Jägerskog generalsekreterare på Bris i ett pressmeddelande.

Mellan den 21 december och 6 januari ökade samtalen till Bris med 23 procent jämfört med samma period förra jullovet. Det är den högsta uppmätta siffran någonsin.

Den vanligaste orsaken till kontakten var psykisk ohälsa, vilket 41 procent av samtalen handlade om. Var femte samtal rörde familj och familjekonflikter, medan 15 procent berörde våld, kränkningar och övergrepp.

Barn som har stödbehov eller lever i olika former av utsatthet gör det varje dag, hela året om. Det är viktigt att vi vuxna har med oss det, att vi ser barnen och att vi lyssnar till dem. Här har alla vuxna ett stort ansvar att agera, säger Jägerskog.

Gängledare stärker makt i Sverige – från utlandet

publicerad Idag 11:13
– av Redaktionen

Gängledaren Rawa Majid, som anses vara ledare för den kriminella organisationen Foxtrot, bedöms återigen stärka sin makt i den svenska gängkriminaliteten. Enligt uppgifter ska vapenkontakter vara en kärnpunkt i maktpositionen.

Majid har bedömts ligga bakom en stor del skjutningar och sprängdåd i Sverige och sedan 2020 är gängledaren internationellt efterlyst för grovt narkotikabrott och förberedelse till mord.

Under oktober 2023 greps han i Iran, men i maj året därpå uppgav den israeliska underrättelsetjänsten att det svenska brottsnätverket Foxtrot och dess ledare Rawa Majid numera arbetar för Iran, något som Bonniertidningen DN rapporterade om med hänvisning till dokument man fått tillgång till.

Nu håller Majid via Foxtrot samtidigt åter på att stärka sin makt i Sverige från utlandet, enligt källor till Schibstedtidningen SvD.

Foxtrot tar mark hela tiden. Vi ser det i signalspaning, i samtalen mellan inblandade och vilka vapen som används, säger källan.

Enligt uppgifter till tidningen ska en Majids många faktorer för framgång i sin kriminella verksamhet vara kontakter för vapensmuggling från Bosnien till Sverige.

Åkesson står på sig: Lojalitetsförklaring nödvändig för nya medborgare

publicerad Igår 12:22
– av Jan Sundstedt
Sverigedemokraternas partiledare menar att det är upp till partierna i regeringsunderlaget att komma överens i frågan.

Regeringens utredare har sagt nej till Sverigedemokraternas förslag om att nya svenska medborgare ska avge en lojalitetsförklaring till nationen, men partiledaren Jimmie Åkesson tänker fortsätta driva kravet.

– Att enskilda utredare inte håller med, det kan man inte ta hur mycket hänsyn till som helst, betonar han.

Enligt Åkesson är detta en politisk fråga som ska förhandlas mellan regeringsunderlagets partier – och att utredarens egen uppfattning således också är av mindre betydelse.

– Att utreda någonting på politiskt språk betyder ju att man vill genomföra någonting. Jag har otroligt svårt för det svenska utredningsväsendet eller lagstiftningsväsendet där man ger politisk makt till enskilda personer att säga ’det här verkar bra och det här verkar inte bra’, trots att vi har haft allmänna val där väljarna har gett uttryck för sin uppfattning. 

Han tycker inte heller att man ska bry sig om att oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen inte tycker att det är nödvändigt att nya medborgare förklarar sin lojalitet till Sverige.

– Eftersom frågan är så viktig kan man inte ge Socialdemokraterna veto. Finns det en majoritet i riksdagen så är det viktigt att vi går fram med de förslag som vi är överens om.

”Tycker att det är rimligt”

Exakt hur lojalitetsförklaringen skulle se ut i praktiken är oklart och Åkesson menar att det heller inte är hans uppgift som enskild politiker att formulera denna i detalj.

– Jag tycker att det är rimligt att om man kommer till Sverige och ska bli medborgare här efter en tid i landet då måste man svara på vissa krav, det gäller försörjning, anpassning och annat. Men också att man förklarar att man tänker vara lojal med Sverige. Inte minst givet det säkerhetspolitiska läge vi har just nu så är det otroligt viktigt.

Förra året krävde en annan svensk politiker, nämligen Kristdemokraternas EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe, att den som vill bli svensk medborgare också först måste underteckna någon form av lojalitetsförklaring, i det fallet dock inte till Sverige utan till staten Israel.

För att ens få ett svenskt medborgarskap bör det, precis som i den tyska delstaten Sachsen-Anhalt, krävas att den som önskar bli svensk medborgare också erkänner statens Israels rätt att existera och därtill har för avsikt att ta till sig de judiskt-kristna värderingarna som den svenska demokratin vilar på”, hävdade hon då.

Trafikverket: Sämsta tågpunktligheten sedan 2010

publicerad Igår 12:22
– av Redaktionen
Öresundståg i Malmö.

2024 höll 87,2 procent av de svenska tågen tiden – vilket i praktiken innebär att de ankom till slutdestinationen mindre än sex minuter efter tidtabellen.

Det är den sämsta siffran sedan 2010, och förseningarna beror dels på underhållsarbete, men också på ett stort antal incidenter med obehöriga i tågspåren.

– Jag vill betona att en bättre punktlighet inte är någon quick-fix, och att vi fortsatt har en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, i ett pressmeddelande.

– Ytterligare en stor utmaning är säkerhetsfrågan, dels kopplat till hur vi säkerställer en trygg arbetsmiljö för de som ska utföra alla arbeten i spåranläggningen – dels till frågan om obehöriga i spår. Under december blev knappt två tusen persontåg försenade på grund av obehöriga i spår, dessutom skedde 17 personpåkörningar, fortsätter hon.

Under fjolåret avgick sammanlagt 1 065 954 tåg i Sverige – vilket innebär att trafikvolymerna har ökat med nästan 40 procent sedan 2010.

”Situationer ingen ska behöva uppleva”

– Vi får avvakta tills alla siffror dubbelkollats och analyserats, men mycket pekar på att vi aldrig tidigare haft samma höga påverkan på trafiken på grund av obehöriga i spår som under 2024, förklarar Ericsson vidare.

– Tack och lov leder inte alla incidenter där varningssignaler ignoreras till olyckor – men varje dag utsätts förare för situationer ingen ska behöva uppleva på jobbet, Ska jag önska något för 2025 är det att vi hittar sätt att vända den trenden, för varje olycka är en för mycket.

Hon uppmanar allmänheten att påminna varandra om att aldrig gena över järnvägsspår, smita under nedfällda bommar, eller klättra på vagnar.

– Järnvägen är säker, men eftersom tåg är både tysta och tunga och varken kan stanna eller väja behöver medvetenheten öka om de risker som ändå finns.