Förra året ökade antalet dödsfall på landets järnvägar, tunnelbanor och spårvägstrafiken, där de allra flesta fall handlade om självmord. Nu försöker forskare hitta sätt att vända den negativa utvecklingen.
Under 2023 dog 100 personer på tågspåren, vilket är en ökning från året innan. En majoritet av dessa var självmord.
Nu undersöker forskare huruvida man skulle kunna minska problematiken kring självmord på tågspåren. Johan Fredin-Knutzén är forskare vid Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP) vid Karolinska institutet, men har varit tågförare och trafikledare vid Stockholms tunnelbana.
– Jag tänker att man ska utgå från de metoder som vi vet har förebyggt självmord som är beskrivna inom den vetenskapliga litteraturen och som också redan används idag. Då handlar det mycket om fysiska åtgärder, säger han till skattefinansierande SVT.
Glasväggar och QR-koder
Dessa åtgärder kan innebära plattformsväggar, det vill säga heltäckande glasväggar utmed perrongen. Sådana finns exempelvis på några stationer i Stockholm och Göteborg. Vid tågspåren utomhus kan det handla om lägre staket mellan spåren.
I Stockholm pågår även ett pilotprojekt där man satt upp skyltar med QR-koder som informerar om vart man kan söka hjälp.
I nuläget forskar Fredin-Knutzén kring att bättre förstå både förekomster och orsaker till självmordshandlingar vid broar, vägtrafik samt järnväg. Det är ett flerårigt projekt som finansieras av Trafikverket.
”Jag är särskilt intresserad av att utveckla skalbara suicidpreventionsmetoder lämpade för transportsystemet”, skriver han på Karolinska institutets hemsida.