Fastnade i hissen – krävs på 80 000

publicerad 4 november 2024
- av Isac Boman
Enligt hyresgästföreningens jurist är det extremt ovanligt att hyresgäster krävs på skadestånd för trasiga hissar.

Ikano Bostad hävdar att man i en egen utredning kommit fram till att Sonja orsakat skador på en hiss, i samband med att denna plötsligt stannat, och kräver henne därför på cirka 80 000 kronor.

Hyresgästföreningens jurist är mycket kritisk till agerandet och betonar att ”en hyresvärd inte kan kräva skadestånd av sina hyresgäster hur som helst” utan måste kunna bevisa sina anklagelser.

Under de 18 år som Sonja, som egentligen heter någonting annat, bott i sin hyreslägenhet i Stockholmsförorten Bredäng har det varit stora problem med hissarna, som återkommande slutat fungera helt eller fått ”körförbud” på grund av säkerhetsbrister.

När hon i december förra året befann sig i en av hissarna, som klarat den senaste besiktningen, stannade denna plötsligt. Sonja berättar att det i hissen förutom henne även fanns en höggravid kvinna och en liten pojke som inte kom ut.

– Jag tryckte på nödtelefonen och berättade för den som svarade att vi stod stilla. Personen frågade efter mitt namn, vilket jag sade, och bad oss därefter att vänta. Hjälp skulle komma. När hjälpen dröjde blev vi som var instängda i hissen rädda och oroliga. Några skrek och ropade efter hjälp, berättar hon för Hem & Hyra.

Även om hon inte minns allt som hände i detalj förklarar hon att efter cirka en timmes skrikande så öppnades hissdörren plötsligt utifrån.

– En man hjälpte oss ut. Jag vet inte vem det var, men förmodligen någon som hade hört ropen, säger hon.

”Kan bara fortsätta bestrida”

Hyresvärden Ikano Bostad har dock en annan bild av händelsen och skickade efter ett par månader en faktura på närmare 80 000 till Sonja ”för skadegörelse på hiss och hisskorg”.

Sonja har bedyrat att hon inte kan ha orsakat skadorna på hissen eftersom hon befann sig inne i denna och hissdörren öppnades utifrån – men hyresvärden tror inte på den förklaringen och när hon bestridit fakturorna har de istället skickat vidare dessa till inkasso, vilket Hyresgästföreningen är starkt kritiska till.

– En hyresvärd kan inte kräva skadestånd av sina hyresgäster hur som helst. Anser Ikano Bostad att Sonja har gjort sig skyldig till skadegörelse bör bolaget polisanmäla saken och inom ramen för en eventuell brottmålsprocess yrka på skadestånd. Ett annat alternativ är att stämma Sonja civilrättsligt och den vägen få fastställt om och vad hon i sådana fall är skyldig att betala. Ikano Bostad väljer att i stället skicka inkassobrev efter inkassobrev. Dessutom på allt högre belopp, kommenterar föreningens jurist Jens Waldenström.

– Det enda Sonja kan göra är att fortsätta att bestrida kraven mot henne. Väljer Ikano Bostad till slut att ta detta till domstol behöver de kunna förklara varför hon ska betala och även styrka att hon förstört hissen. Då räcker det inte att bara påstå saker, fortsätter han.

Hänvisar till egen utredning

Ikano Bostad, som ägs av familjen Kamprad står fast vid att deras ”bedömning är att hyresgästen är ansvarig för skadan”.

I det här fallet har vår utredning visat att hyresgästen, tillsammans med andra kopplade till lägenheten, agerat på ett sätt som resulterat i skadan. Vi har förståelse för att personer reagerar olika i stressade situationer, men även om det rört sig om en stressad situation kan man som hyresgäst ändå vara ansvarig för en skada”, skriver man i en kommentar och uppger att skälet till att man inte polisanmält händelsen är att man ”betraktar ärendet som ett rent försäkringsärende”.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!