Tullverket stoppade rekordmycket farligt avfall under förra året. Störst var ökningen i Stockholmsområdet.
Över 1 529 ton farligt avfall stoppades från att exporteras från Sverige till länder i Latinamerika, Afrika och Asien under 2024. Det är en markant ökning jämfört med de 627 ton som stoppades 2023 och ett nytt rekord. Den tidigare högstanivån uppmättes 2022 och var 1 043 ton. Avfallsexporten kopplas till organiserad brottslighet och uppskattas generera omkring 6,1 miljarder kronor årligen, enligt polisen.
– Vi vet att avfallsexport till utvecklingsländer är en växande inkomstkälla för den organiserade brottsligheten. Därför är jag extra nöjd över att vi under 2024 lyckades stoppa så många exporter av farligt avfall, säger generaltulldirektör Johan Norrman i ett pressmeddelande.
Sexdubblades
Totalt hanterade Tullverket 88 ärenden om olaglig avfallsexport till länder utanför EU, en ökning från 47 ärenden året innan. Den största ökningen skedde i Stockholmsområdet, där mängden avfall mer än sexdubblades jämfört med föregående år.
Den vanligaste typen av avfall som exporteras är fortfarande fordon och fordonsdelar. Av de 88 stoppade exporterna innehöll 71 antingen hela fordon, som bilar, traktorer och lastbilar, eller delar som däck, motorer, växellådor och fälgar.
Få av fallen leder dock till rättsliga följder, enligt Tullverket. Den vanligaste åtgärden är att utfärda exportförbud för sändningar med miljöfarligt avfall, medan allvarliga fall kan leda till böter.