Cykelbanor breddades för 50 miljoner – måste göras om

publicerad 21 november 2023
- av Isac Boman
Västerbron i solnedgången.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


8570 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Skattebetalarna i Stockholm betalade över 50 miljoner kronor för att bredda gång- och cykelbanorna på Västerbron. Arbetet blev dock misslyckat och måste göras om helt och hållet.

52 miljoner kronor var budgeterade för att bredda brons gång- och cykelbanor och ge dessa ny beläggning. Förra sommaren var banorna på den östra sidan färdiga – men asfalten var ojämn, stenig och fick slipas ner kort därefter, rapporterar Mitt i Stockholm.

Trots att ansvariga sa att man inte skulle göra om samma misstag misslyckades även arbetet med den västra sidan av bron och entreprenörens arbete underkändes.

”Politikerna klubbade breddningen i december 2021. Men parallellt pågick en utredning inför en större renovering. Resultatet från den var inget den dåvarande blågröna majoriteten väntade in. Ett år senare kom beskedet att de yttersta delarna av bron, där gc-banorna ligger, var i så pass dåligt skick att de inom 10–15 år måste bytas ut helt”, skriver tidningen.

“Inga bortkastade pengar”

– Bedömningen var att nyttan med att bredda gc-banan fram till dess var värd investeringen. Framför allt cykeltrafiken har ökat så pass mycket att den tidigare bredden på gc-banan inte var tillräcklig för dagens och det närmaste decenniets förväntade cykelflöden, säger Sam Victorin, kommunikatör vid trafikkontoret.

Att brons yttre delar var i så undermåligt skick att de måste rivas och byggas upp på nytt inom 10-15 år och att gång och cykelbanorna måste göras om – trots att de redan kostat över 50 miljoner kronor är inte att betrakta som ”bortkastade pengar”, enligt Daniel Helldén (MP), som vid tidpunkten var trafikborgarråd.

– Vad tjänstemännen först sa var att hela bron behövde bytas, men när det undersöktes närmare visade det sig att den var i bättre skick än väntat och att större renoveringar var 10–30 år bort. Det var mycket längre än man först tänkt sig. Då gjorde vi bedömningen att breddningen var värd att göra… Även 15 år är ganska lång tid, i den bemärkelsen att vi får bra cykelflöden som Stockholm behöver nu.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!