Spotify når 100 miljoner betalande kunder

publicerad 2 maj 2019

Under det första kvartalet av 2019 nådde musiktjänsten Spotify en milstolpe med 100 miljoner premiumkunder. Varje månad får företaget in 5 miljarder kronor från sina kunder, vilket är en ökning med hela 34 procent från samma period förra året.

Ökningen är bättre än vad prognoserna visat, dessa förespådde omkring 98,5 miljoner betalande lyssnare. Detta gör att Spotify skruvar ner förlustprognosen till mellan 180 och 340 miljoner euro istället för tidigare 200 till 360. Intäktsprognosen för 2019 är 6,35 till 6,8 miljarder euro.

Att företaget trots fortsatt ökning av lyssnare ändå har ett minusresultat beror delvis på att man nyligen köpte upp tre poddbolag, varav det senaste – Parcast, kostade omkring 530 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri.

I rapporten konstaterar ansvariga för Spotify att en stor del av ökningen har skett i Nordamerika och att smarta, röststyrda högtalare kommer vara viktiga för företagets fortsatta frammarsch. Även reklamintäkterna har ökat till sammanlagt 126 miljoner euro under kvartalet.

För att nå ännu fler lyssnare har man också lanserat 15 egna poddar, flertalet på engelska, men även exempelvis Gynning & Berg som sänds på svenska.

Spotify grundades 2016 av svenskarna Daniel Ek och Martin Lorentzon och är den i särklass största tjänsten som erbjuder strömmad musik.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.