Ryska varor blir allt vanligare i Kina, där honung och choklad nu toppar försäljningslistorna. Samtidigt har antalet företag som handlar med ryska varor ökat kraftigt sedan 2022.
Antalet butiker som säljer ryska varor ökar snabbt i Kina. De senaste åren har ”pop-up”-butiker med fokus på rysktillverkade produkter blivit en allt vanligare syn. Sedan 2022 har 2 500 nya företag startat inom handeln med ryska varor, varav nästan hälften registrerades förra året.
Efter att Västvärlden införde sanktioner mot Ryssland har Kina blivit en viktig ekonomisk partner för landet, rapporterar CNN. De största ryska exportvarorna till Kina är gas, olja och kol, men även vodka, Matrjosjka-dockor, honung och choklad har blivit populära produkter.
Ryska varor marknadsförs som hälsosamma och av hög kvalitet, något som uppskattas av kinesiska konsumenter.
– Bästsäljaren är rysk honung, det är en stor succé, och chokladen är väldigt fin. Allt är jättegott, säger ett butiksbiträde i Peking.
Företagaren Su, 20 år, har öppnat tre butiker med ryska produkter sedan september 2023 och anser att de passar den lokala smaken bättre än varor från Australien och Sri Lanka.
– Kina och Ryssland har haft ganska goda relationer under de senaste åren, och personligen har jag en ganska positiv syn på Ryssland som land, säger hon.