En man som investerade en miljon kronor i fondandelar via Nordnet fick sina andelar en dag för sent, trots bankens löfte om överföring samma dag. Nu har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dömt till mannens fördel.
Under sommaren 2022 köpte en man fondandelar via Nordnet för en miljon kronor. Dock fick han dem inte förrän dagen efter, trots att den digitala banken lovat att överföringar skulle genomföras samma dag om man beställde dem innan klockan 13. Händelsen anmäldes till ARN, rapporterar ekonomisajten Privata Affärer.
Myndigheten fattade beslutet att banken gjort fel och att mannen skulle därmed skulle få 73 000 kronor i ersättning. Beloppet motsvarar den uteblivna vinsten mannen skulle ha fått baserat på aktiekursens utveckling – plus ränta.
Nordea mest anmälda banken
Anmälningarna mot banker har fyrdubblats mellan 2021 och 2022. I fjol anmäldes totalt 1721 ärenden, mot 855 året innan. I en genomgång av anmälningar till ARN kunde Privata Affärer se att bankerna ofta tvingas betala stora belopp till privatpersoner som överklagar. När en bank fälls av myndigheten går den med på åtgärderna i 97 procent av fallen. Nordea ligger i topp bland anmälda banker.
Efter en avstämning i oktober i år hade Nordea fått in 500 anmälningar mot sig i år, rapporterar Finansliv. Swedbank hade omkring 300 anmälningar. Därefter kommer Handelsbanken, SEB och Länsförsäkringar, som inte har fullt lika många anmälningar.
Det finns samtidigt fall där ARN bedömt att kunden inte har rätt till ersättning. Exempelvis överklagade en Nordeakund en swishbetalning till en bedragare efter att blivit lurad på 100 000 kronor. Kunden nekades dock rätt till ersättning från ARN.
”Att en kontohavare blivit utsatt för bedrägeri innebär inte per automatik att en transaktion är att anse som obehörig”, skrev myndigheten i sitt beslut.