Livsmedelsjätte inför ”klimatavgift” på matvaror

Klimatöverdrifterna

publicerad 1 augusti 2023
- av Redaktionen

Den tyska lågpriskedjan Penny har lanserat en ny kampanj där de inför en ”klimatavgift” på flera matvaror.

Under en veckas tid kommer priset på nio olika produkter, främst mejeriprodukter och kött, att höjas betydligt i alla drygt 2000 Penny-butiker i Tyskland.

Priset på korvar kommer till exempel att öka från 3,19 euro till 6,01 euro, priset på mozzarella kommer att öka med 74 procent till 1,55 euro och priset på fruktyoghurt kommer att öka med 31 procent till 1,56 euro. Penny hävdar att dessa prishöjningar representerar de ”verkliga priserna” för produkterna när man tar hänsyn till ”effekterna på klimatet” och andra miljöfaktorer, rapporterar The Guardian.

För att fastställa dessa ”verkliga” priser har Penny samarbetat med forskare från Nürnbergs tekniska högskola och universitetet i Greifswald.

Vi måste sända ut det obehagliga budskapet att priserna på våra livsmedel, som ackumuleras längs försörjningskedjan, inte på något sätt återspeglar miljökostnaderna, säger Stefan Görge, operativ chef vid Penny i ett uttalande till tyska medier.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!