Sveriges skenande matpriser har lett till upprop och uppmaningar till bojkott av de stora matvarukedjorna i landet och många svenskar menar att livsmedelsjättarna berikar sig på befolkningens bekostnad.
ICA Sveriges vd, Eric Lundberg, slår dock ifrån sig den hårda kritiken och hävdar att man ”gör allt vi kan för att hjälpa kunderna” – trots att man gjorde mångmiljardvinster förra året.
Nya Dagbladet uppmärksammade nyligen hur det under vecka 12 planeras en större bojkott av landets stora matbutiker i protest mot de stigande matpriserna – ett initiativ som fått stora spridning på sociala medier.
– Matpriserna blir mycket extrema. De påverkar alla just nu, både mig som tjänar bra men också de som har det väldigt tufft ekonomiskt, konstaterar Robin Lindgren, från Eskilstuna.
På sociala medier vittnar ensamstående föräldrar, sjukskrivna och pensionärer om hur deras ekonomi redan tidigare varit på bristningsgränsen efter kraftigt höjda boendekostnader och en allmänt ökad prisbild – och att det nu gått så långt att de känner sig tvingade att prioritera bort maten.
”Dags att säga ifrån”
Redan för ett år inkom larm om att många ensamstående föräldrar inte har råd att äta sig mätta eller tvingas avstå näringsriktig mat. Allt fler söker också hjälp av kyrkan eller ideella organisationer och det är vanligt att föräldrarna själva avstår mat för att barnen ska kunna få den mat de behöver.
Det har länge riktats anklagelser mot matjättarnas ägare om att de höjer priserna betydligt mer än vad som är befogat av den allmänna prisutvecklingen, och att de utnyttjar inflationen och en osäker världsekonomi för att profitera på svenska konsumenter.
”Matpriserna i Sverige har skjutit i höjden, och de som drabbas hårdast är de som redan kämpar för att få ekonomin att gå ihop – fattiga, studenter och pensionärer. Samtidigt redovisar de stora matkedjorna fortsatt höga vinster. Det är dags att säga ifrån!”, konstaterar Filippa Lind, initiativtagare till bojkottningskampanjen.
”Gör allt i vår makt”
ICA är den i särklass största och mest inflytelserika livsmedelsaktören i Sverige, och vd:n Eric Lundberg, hävdar att han ”förstår kundernas frustration” och att man inte alls okynneshöjer priserna.
– Vi gör allt i vår makt. Vi förhandlar med våra leverantörer. Förra året investerade vi över en miljard i att sänka, mota, matpriserna. Vi sänkte priset på frukt och grönt med över 12 procent, hävdar han.
–Vi gör verkligen allt vi kan för att hjälpa kunderna i den här svåra och utmanande tiden, bedyrar Lundberg vidare.
”Investerat för att hjälpa kunderna”
Samtidigt gjorde Ica Sverige förra året en bruttovinst på hela 26 miljarder kronor – men vd:n anser inte att det är någonting märkligt.
– Vi har investerat för att hjälpa kunderna, säger han och menar att livsmedelsbranschen är ”en väldigt investeringsintensiv bransch”.
– Om vi jämför prisökningstakten och priserna jämfört med till exempel övriga EU så har vi haft en lägre prisökningstakt i Sverige. Tittar man också på den totala dagligvaruhandeln så är det endast två av sex aktörer som faktiskt är lönsamma, påstås det.
Icas andel av den svenska dagligvaruhandeln utgör cirka 50 procent. Tillsammans med Axfood och Coop står man för cirka 90 procent av livsmedelsförsäljningen.