De svenska storbankerna har lagt fram ett ”kraftfullt åtgärdspaket” där det uttalade syftet påstås vara att göra det svårare för kriminella att begå olika former av bedrägerier, något som i praktiken dock innebär ännu hårdare övervakning och kontroller av kundernas överföringar än idag.
– Exempelvis kanske en kund blir tvungen att autentisera betalningen en gång till eller ringa upp och förklara sig, förklarar Bankföreningens vd Hans Lindberg.
För att få bukt med bedrägerierna vill bankerna ta fram mer avancerade system som i ännu högre utsträckning än idag övervakar kundernas transaktioner, genomför extra kontroller, begränsar hur stora belopp som får överföras, eller inför tidsfördröjningar i samband med att transaktioner genomförs.
Kunder kan också komma att tvingas ringa upp bankerna och ”förklara sig” i samband med att de ska genomföra betalningar, varpå bankpersonal då får godkänna eller neka kundens begäran att fortsätta med transaktionen.
– Banker har möjlighet att sätta upp olika typer av gränser där systemet hittar en röd flagg, exempelvis kanske en kund blir tvungen att autentisera betalningen en gång till eller ringa upp och förklara sig, säger Bankföreningens vd Hans Lindberg.
Han medger att det nya systemet riskerar att uppfattas som besvärligt och jobbigt – men hävdar att det är för kundernas skull det införs.
– Kunderna kan säkerligen i vissa situationer uppleva att det blir lite mer krångligt, men det är för kundernas bästa för att stärka säkerheten.
”Hög kvalitet”
Vidare vill man att det ska bli ännu lättare än idag att blockera användare från olika banktjänster – exempelvis Swish och Bank-id. Men man förklarar inte hur detta ska ske på ett rättssäkert sätt, så att det enbart drabbar kriminella och inte vanliga användare.
– Bankerna är på väg att genomföra en rad åtgärder redan nu och det här arbetet kommer att fortsätta under 2024 och 2025, fortsätter Lindberg.
– Vi kommer att följa implementeringen och då märka vilka typer av åtgärder som biter och vilka som inte spelar så stor roll och så får vi ta ytterligare kliv framåt för att komma tillrätta med det här.
Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, ser positivt på åtgärdspaketet för att bekämpa bedrägerierna.
– För vår del handlar det nu om att bankerna måste säkerställa att kunderna inte hamnar i ett ’skyll dig själv läge’ som det faktiskt är nu. Få bankkunder får ersättning för de pengar de blivit lurade på.
Enligt justitieminister Gunnar Strömmer (M) håller de presenterade åtgärderna ”hög kvalitet” och redan om ett år ”bör man kunna efterhöra vad det här har fått för faktiska resultat”, menar han. Han betonar också att olika banker kommer att införa olika åtgärder.
Vittnesmål om maktmissbruk
Andra är mer kritiska och pekar på att många svenskar redan idag godtyckligt ifrågasätts, demoniseras och blir av med sina banktjänster och konton för att banken ifrågasätter deras köp- och överföringsbeteende – och att bankerna nu riskerar att få ännu större möjligheter att kontrollera och styra människors vardagsekonomi och hur de tillåts använda sina egna pengar.
Nya Dagbladet har skrivit flera artiklar om hur ensamstående föräldrar, småföretagare och vanliga privatpersoner plötsligt fått sina konton nedstängda med hänvisningar till ”bristande kundkännedom”, och hur människor som försökt få svar på frågor eller velat reda ut situationen sällan eller aldrig fått möjlighet att prata med någon tjänsteman på banken.
”Bankerna är för sorgliga. Nu skickar de ut och ber om kundkännedom för min mamma som dött nyligen. Innan bouppteckningen är klar så är kontot spärrat för utbetalningar”, lyder ett av många vittnesmål.
Andra berättar om hur de varit kunder hos sina banker i många år, men blivit spärrade för att de inte tillräckligt detaljerat lyckats redogöra för hur de använt sina pengar.
”Jag kan alltså inte handla, tanka bilen, betala räkningar, köpa mat till mina djur, åka till veterinären med sjukt djur eftersom man får betala med en gång. Har Swedbank verkligen rätt att göra så här?” undrar en kund hos Länsförsäkringar Bank.
”Går över en gräns”
Återkommande är att bankerna, efter att ha kastat ut sina kunder och tagit ifrån dem möjligheterna att betala sina nödvändiga vardagsutgifter, inte ens bryr sig om att föra en diskussion med de drabbade.
Många uppger också att de fått sina konton spärrade trots att de skickat in all efterfrågad dokumentation – även här utan någon möjlighet att få tala med någon fysisk person.
– Det går över en gräns … Banken ska inte ha rätt att göra så här mot människor. Det är ett vidrigt sätt, sedan när fick de de här polisiära befogenheterna … Det här är ingenting man ska svälja. Vi ska inte behandlas på det här sättet, menar Markus Andersson som fick 10 dagar på sig att besvara en lång rad märkliga, privata och personliga frågor – annars skulle hans konto stängas ner.
Att det vecka ut och vecka in redan inkommer rapporter om hur bankerna begränsar, eller helt spärrar, svenskars konton och banktjänster har lett till en oro för att det nya åtgärdspaketet inte bara ska användas för att bekämpa bedragare – utan även leda till ytterligare repression mot vanliga bankkunder, som får allt mindre bestämmanderätt över sina egna pengar.