E-handelsjätte vill kartlägga ”individuellt koldioxidavtryck”

Teknokratins framfart

publicerad 27 maj 2022
- av Sofie Persson
J. Michael Evans, president för e-handelsjätten Alibaba Group.

Vid årets maktmöte vid World Economic Forum i Davos berättade ordföranden för multinationella Alibaba Group att man planerar en ny teknologi för att kartlägga individers koldioxidutsläpp. Den ska exempelvis kunna mäta hur mycket man reser, vad man köper samt vad man äter.

J. Michael Evans, ordförande för den kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group, skröt om att man i nuläget utvecklar en ny teknologi som ska kunna mäta varje individs ”koldioxidavtryck”.


Evans beskrev teknologin som en ”individuell koldioxidmätare” och tanken är att den ska mäta bland annat resor, vad man köper och vad man äter.

Vi har det inte i drift än men det här är något vi jobbar på, menade Evans.

Förutom att Evans uttalande har fått kritik från investeraren Kyle Bass, har även exempelvis republikanske politikern J.D Vance och demokraten Nina Turner kritiserat Alibaba-presidenten.

I en tidigare granskning har Nya Dagbladet tidigare kunnat konstatera att profilerade aktörer inom den globala politiken driver på för att tillämpa metoder från coronapolitiken inom klimatpolitiken – exempelvis ”klimatnedstängningar” och digitala ID:n som kartlägger och reglerar individers tillgång till samhälleliga funktioner beroende på deras konsumtion.


Fakta: Alibaba Group

Alibaba Group är en kinesisk e-handelsjätte som verkar i hela världen. De säljer kinesiska varor på en egen plattform, men har också plattformar liknande e-bay där kinesiska försäljare kan sälja egna produkter. Exempelvis finns Aliexpress, som gjort sig känd för att sälja billiga, fejkmärkesvaror samt en hel del plast.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.