Annons:

Omfattande självcensur inom kulturbranschen

Publicerad februari 27, 2020
– av Per Nordin
Dekorativa masker på Dramaten.

En kultur av självcensur och rädsla från att mista finansiering, kollegor och publiken får konst- och kulturarbetare att hålla tyst angående viktiga frågor, visar ny forskning från ArtsProfessional.

En färsk undersökning som gjorts vittnar om att konstarbetare inte vågar tala fritt om olika ämnen eftersom de är rädda för trakasserier och att straffas direkt eller indirekt av sin arbetsgivare.

ArtsProfessional konstaterar att undersökningen visar att den öppenhet och rebelliskhet som många förknippar med konstsektorn i stort har försvunnit. Fler än 80 procent av de tillfrågade ansåg exempelvis att konst- och kulturarbetare som delar kontroversiella åsikter riskerar att få det svårare på arbetsmarknaden.

En av sex medger också att de erbjudits ekonomisk kompensation i utbyte mot att de lovat att vara tysta angående information och omständigheter som en organisation inte ska ha velat nå allmänheten.

Annons:

Amanda Parker, redaktör på ArtsProfessional förklarar att undersökningen visar på en djup skiljelinje mellan allmänhetens uppfattning och hur verkligheten ser ut för arbetare i konst- och kultursektorn.

– Vår undersökning sätter tydligt ljus på det tvång, mobbing, skrämseltaktik och intolerans som finns i en gemenskap som ser på sig själv som liberal, öppensinnad och rättvis. Vi är väldigt medvetna om att den här forskningen inte speglar alla åsikter, men det är en sorglig och snabb indikation på förtryckta sår och ilska som upplevs av många trots högljudda och växande tal om samarbete och inkluderande.

Vidare uppger 70 procent av de tillfrågade att de inte skulle kritisera en finansiär på grund av rädsla att gå miste om fortsatt ekonomisk backning. 40 procent anser också att de blivit pressade i efterhand av finansiärer när de yttrat sig i olika frågor.

Pressen att vara tyst kommer dock allra oftast från andra kollegor och två tredjedelar av de tillfrågade har blivit utsatt för detta. Flera exempel lyfts också fram på kulturarbetare som talat fritt och fått konsekvenser i form av mobbing från chefer, brutna kontrakt och en marginalisering utan möjlighet till mer arbete.

Undersökningen visar på att hela sektorn är intolerant mot åsikter som går emot de dominanta normerna. Alla åsiktsyttringar som kan klassas som politiskt inkorrekta och går emot det liberala tankegodset riskerar att ge allvarliga konsekvenser. Detsamma gäller religion kön, sexualitet och invandring.

–(Kultursektorn) är inte i närheten av så öppen som den låtsas vara, det är mycket smygande och rygghugg, berättar en person som gjort undersökningen.

Noterbart är också att bara 40 procent av de tillfrågade håller med om påståendet att personliga tankar och åsikter respekteras av kollegor och sektorn i stort och bara 42 procent kände att de hade möjlighet att tala fritt om hur de kände i olika frågor.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Annons:

”Kingdom”: En resa mot inre styrka

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad idag 13:43
– av Jan Sundstedt
Onda krafter manipulerar mänskligheten i Lubomir Arsovs suggestiva "Kingdom".

Bulgariskfödde Lubomir Arsovs animerade kortfilm ”Kingdom” är en visuellt rik och meditativ resa genom mörker och motstånd. Med ett starkt bildspråk och suggestiv musik tar filmen med tittaren på en inre resa bortom samtidens kaos.

Lubomir Arsovs Kingdom från 2024 är en stark audiovisuell upplevelse som vågar stanna kvar i samtidens skuggor men också erbjuder en gnista av hopp.

Med sina 14 minuter bjuder filmen på en meditation kring personligt och kollektivt uppvaknande, där den kreativa kraften i konst och musik får ta plats som ledstjärnor.

Arsov, född i Bulgarien och numera bosatt i Kanada, är känd för sina intensiva och symboltyngda verk. Hans tidigare film In Shadow (2017) har fått stor uppmärksamhet för sitt mörka och poetiska porträtt av det västerländska samhällets skuggsida.

Annons:

Den filmen, som Nya Dagbladet tidigare uppmärksammat, har blivit något av en kultklassiker i sin genre. Med Kingdom fortsätter Arsov på samma spår, men med en tydligare ton av frigörelse och transformation.

Visuellt präglas Kingdom av en säregen stil där eld, skuggspel och maskerade figurer skapar en suggestiv atmosfär. Bildspråket är både rått och detaljrikt, och filmen saknar helt dialog – berättelsen förmedlas i bilder och ljud.

Kompositören Daniel Dubb står för den stämningsfulla ljudbilden som med minimalistiska, men kraftfulla rytmer förstärker känslan av en inre resa. Något som för tankarna till Vangelis musik i den klassiska filmen Blade Runner (1982).

Ambitionen med filmen tycks vara att inte bara skildra svårigheter och motgångar utan också den kraft som kan tändas inom varje människa för att möta dem.

Modig, poetisk och intensiv

Kingdom rör sig i gränslandet mellan myt och samtid, och bjuder in till tolkningar snarare än att ge svar. Den är både utmanande och inspirerande, där betraktaren uppmanas att konfrontera både egna och samhälleliga skuggor.

Man kan som tittare definitivt uppskatta filmens modiga uttryck och poetiska stil, samtidigt som den av vissa kanske kan upplevas som något kryptisk och intensiv. För den som är van vid klassisk berättarteknik kan det krävas flera genomspelningar för att ta till sig allt.

Lubomir Arsovs konstnärskap, som präglas av en vilja att utforska andliga och kulturkritiska teman genom animation, gör Kingdom till en unik film i sin genre. Den är långt ifrån mainstream och kräver både tid och engagemang från sin publik, men belöningen är en stark konstupplevelse som kan väcka nya tankar och insikter.

Att kombinera visningen av Kingdom med In Shadow ger en djupare förståelse för Arsovs intentioner och tematik – en påminnelse om att kampen mellan ljus och mörker är både individuell och universell.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Mumin blir ny långfilm

Publicerad oktober 9, 2025
– av Redaktionen
Mumintrollet och hans vänner har spridit värme, trygghet och äventyr till generationer av barn och vuxna världen över.

Mumin ska produceras i en ny amerikansk animerad långfilm. Det blir den första Hollywood-filmatiseringen av Tove Janssons berättelser. 

I år fyller det magiska mumintrollet 80 år, något som firats i både Finland och Sverige, där trollet är en kär kulturfigur.

Mumin, som är skapad av finlandssvenska Tove Jansson, har tidigare producerats som en animerad långfilm i Japan 1992. Det gjordes också en japansk-finsk animerad serie, som sändes för första gången 1990, och som blev riktigt populär.

Nu ska Hollywood tolka Mumindalens idylliska magi där Mumintrollet och hans vänner ger sig ut på äventyr, skriver Moomin Characters, som förvaltar Muminrättigheterna.

Annons:

”Vi är hedrade”

Filmen kommer att produceras av mediebolaget Annapurnas animationsavdelning, som grundades 2022 av de tidigare Disney-animationscheferna Robert Baird och Andrew Millstein och är känd för den Oscars-nominerade filmen Nimona.

Vi är hedrade över att få tolka Tove Janssons tidlösa vision på vita duken, säger Baird och Millstein.

Den kommer att skrivas och regisseras av Rebecca Sugar, som är känd för Cartoon Network-serien Steven Universe. Dessutom kommer den att produceras av Julia Pistor, som ligger bakom animerade filmer som Svampbob Fyrkant och Rugrats.

Tidigare i år meddelade även den norska spelutvecklaren Hyper Games att man kommer att släppa ett nytt Mumin-spel. Spelet kommer att heta Winter’s Warmth och bygger på boken Trollvinter.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Ny utgåva av ”1984” ges ut – går inte att läsa

Publicerad oktober 8, 2025
– av Redaktionen
"George Orwells 1984 - en dystopisk skildring av totalitär övervakning och sanningsmanipulation.

En oläslig utgåva av George Orwells ”1984” har getts ut av Dawit-Isaak biblioteket i Malmö. Tanken är att boken ska väcka tankar kring censur under ”Banned Books Week”.

Böcker har alltid förbjudits eller censurerats för allmänheten på något vis, och det är en företeelse som sker idag i många länder. Även om man idag vanligtvis inte bränner böcker på bål så kan böcker i viss mån begränsas genom att delar av dem censureras, att vissa skolor väljer att inte ta in boken eller så kan försäljningen helt enkelt förbjudas.

Banned Books Week går av stapeln nu mellan 6–12 oktober och i år är temat ”Censorship Is So 1984”. Just George Orwells böcker har ofta hamnat i fokus för censuren, särskilt den dystopiska samhällsromanen ”1984”. Därför har nu Dawit-Isaak biblioteket i Malmö, som är med och koordinerar Banned Books Week Sverige, valt att ge ut en specialutgåva av boken. Boken går dock inte att läsa, utan den är inbunden på båda sidor och går inte att öppna.

Det är för att väcka den känslan hur absurt det är när rätten till att läsa det man vill försvinner, säger bibliotekschef Jasmina Dizdarevic Cordero till skattefinansierade SR.

Annons:

Banned Books Week Coalition är ett globalt nätverk med organisationer som syftar till att sprida kunskap om förbjuden litteratur världen över. Banned Books Week Sverige startade 2023, men i exempelvis USA har evenemanget pågått sedan 1982.

Boken har tryckts i 20 exemplar, ett av de kommer att ställas ut under veckan på Brooklyn Public Library i New York City. Malmöbor kommer även att kunna ta del av den vid Dawit-Isaak biblioteket. Under veckan går det även att ta del av en utställning av böcker som är eller varit förbjudna någonstans i världen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

”Bond 26”: Färska uppgifter och Amazons blunder

Publicerad oktober 6, 2025
– av Jan Sundstedt
'Bond 26' James Bond
Bondgemenskapen får hålla sig till tåls ytterligare ett par år vad gäller "Bond 26".

James Bond-franchisen är på väg mot en ny era med ”Bond 26”, och intresset och förväntningarna är givetvis skyhöga. Med Denis Villeneuve bekräftad som regissör och Amazon MGM Studios vid rodret finns både spännande fakta och heta rykten att grotta ner sig i.

Här är det senaste om filmen – inklusive Amazons märkliga censurering av Bond med vapen.

Denis Villeneuve är som tidigare rapporterat låst som regissör för ”Bond 26”. Enligt uppgifter har han emellertid inte rätt till så kallad ”final cut” – vilket ger Amazon sista ordet om filmens utformning.

Produktionen är enligt rykten en fullständig reboot, fristående från Daniel Craigs era och senaste filmen No Time to Die. Fokus lär ligga på en yngre James Bond, möjligtvis i hans tidiga karriär i Royal Navy innan han rekryteras till MI6.

Annons:

Manusförfattaren Steven Knight (Peaky Blinders, Rogue Heroes) är bekräftat ombord men huruvida Knight påbörjat ett utkast har inte gått att bekräfta. Många fans hoppas att Villeneuves samarbete med Knight ska resultera i en karaktärsdriven historia som respekterar Bonds arv.

Denis Villeneuve. Foto: Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America, CC BY-SA 2.0

Vem får rollen?

Det kanske allra viktigaste – sökandet efter vem som tar på sig det berömda axelhölstret – har enligt parterna inte heller påbörjats.

Envisa rykten samt luddiga uttalanden gör gällande att man önskar en okänd brittisk manlig skådespelare i 30-årsåldern, samt att man insinuerat att det skulle kunna bli en icke-vit aktör – något som dock går stick i stäv med den litterära förlagan från skaparen Ian Fleming.

Namn som Tom Holland, Jacob Elordi och Harris Dickinson har nämnts, men källor betonar att Villeneuve och teamet föredrar en okänd skådespelare för att ge en fräsch känsla. Aaron Taylor-Johnson och Jack Lowden dyker också upp i diskussioner, men ingen är bekräftad.

Det senaste ryktet påstår att den australiske Jacob Elordi fångat Amazons intresse. Om Elordi vinner rollen blir det andra gången efter George Lazenby som en skådespelare med australisk härkomst får rollen.

Premiär 2028?

Inspelningen sägs vara planerad till 2027 med eventuell premiär 2028. Detta skulle i sådant fall göra gapet mellan två Bond-filmer till det längsta i seriens historia – något som gjort många fans närmast förargade.

Även om Denis Villeneuve för närvarande är upptagen med Dune: Part Three börjar hans vision för ”Bond 26” sakta att ta form. Enligt insiders siktar han på en mörkare, mer jordnära Bond, med en ton som påminner om hans tidigare verk.

Många fans är dock inte pigga på ännu en film med en grubblande 007, då den tonen kan sägas ha genomsyrat mycket av Daniel Craig-epoken. Många önskar en återgång till just lekfullheten från Connerys och Moores dagar.

Pistolerna som försvann

Den gångna veckan väckte dessutom en oväntad händelse stor uppståndelse inom Bond-gemenskapen, då Amazon plötsligt censurerade bort vapnen från sina Bond-affischer på sin Prime Video-tjänst.

Fansen blev ursinniga och kallade draget ”woke” och respektlöst mot franchisens historia. Efter massiv kritik på sociala medier, inte minst på X, ska företaget ha backat från beslutet.

Incidenten har väckt oro för hur Amazon ska hantera ”Bond 26”. Många undrar om Amazon kommer att anpassa Bond för en modern publik, och hur det i så fall påverkar Denis Villeneuves vision.

Med Denis Villeneuve vid rodret och en tydlig ambition att förnya Bond finns mycket att se fram emot, men också många frågor. Hur kommer hans realistiska stil att balanseras med franchisens ikoniska charm?

Och kan Amazon återvinna fansens förtroende efter affischfiaskot?

För tillfället är ”Bond 26” ett projekt i startgroparna, men med en regissör av Villeneuves kaliber och en reboot i sikte är förväntningarna skyhöga – precis som oron för vad Amazon har i kikaren.

63 år av Bond-magi

Som avslutning är det värt att nämna att det i dagarna är exakt 63 år sedan världspremiären av Dr. No den 5 oktober 1962 i London – starten på en saga som fångat hjärtan över generationer.

Med Sean Connery i smoking, en martini i handen och en glimt i ögat föddes en ikon som fortfarande får oss att drömma om äventyr, charm och en värld där gott alltid segrar.

Nu, med ”Bond 26” på horisonten, är det svårt att inte känna en pirrande värme inför vad som väntar – en ny Bond, men med samma tidlösa själ. Skål för 007, då som nu!

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.