Annons:

Joker förmedlar ett kaotiskt allvar

Är jokern en symbol för revolution under en clownfärgad regnbågsflagga eller rentav för den utskrattade vite mannen vars tålamod till slut brister? Joker känns inte politiskt värdeladdad i sig själv, men i relation till den subjektiva betraktarens världsåskådning bär den på ett andligt sprängstoff. Det skriver Isac Boman som besökte Filmstaden i Uppsala för att se filmen för kulturredaktionens räkning.

Uppdaterad oktober 20, 2019, Publicerad oktober 19, 2019

I en samtid där Hollywood matar politiskt korrekta budskap bortom mättnadsgränsen och därtill trycker ner dem i halsen från alla tänkbara perspektiv, var det med viss skepsis jag för kulturredaktionens räkning travade in i salong 6 i Filmstaden i Uppsala för att se Joker. Om man till det lägger Joaquin Phoenix minst sagt otacksamma uppgift att försöka matcha Heath Ledgers briljanta gestalning av jokern i The Dark Knight, fanns goda skäl att inköpa en blå Pollypåse för att kunna kompensera för eventuellt dålig eftersmak.

De polariserade omdömen som Jokerfilmen fått av konventionella medias kulturkritiker väckte å andra sidan en viss nyfikenhet och förhoppning om att den skulle ha något att förmedla bortom det vanliga kulturbruset. Och visst gör den det. Inte bara tack vare Phoenix bokstavligen sanslösa porträtt av jokern – utan även genom de existentiella frågor den tangerar med sällsynt autenticitet.

Joaquin Pheonix gestaltar Arthur Fleck som sedermera blir jokern. Här hemma med sin mor, spelad av Zazie Beetz. Foto: Warner Bros. Pictures

Vid sidan av J.R.R. Tolkiens värld är fiktiva universum som bär på en genuin mytologisk kraft lätträknade i den samtida västerländska populärkulturen, men Gotham City är definitivt ett av dessa. Batmans och Bruce Waynes inopportuna offervilja och drag av en patriarkal beskyddare i den högre moralens tjänst associerar närmast till en arketyp av futuristisk ärkeängel, medan Jokerns manipulativa galenskap åtminstone i tidigare filmer å sin sida dragit tankarna till en modern djävulsgestalt.

Bortom att såväl Midgård och Gotham båda blivit en del av samtidens populärkultur, låter sig de båda världarna dock svårligen jämföras i raka paralleller. Tolkien målade sin tematik om gott och ont i stort sett utan gråskalor. Batman och Jokerns värld däremot utpräglar sig ännu mer efter Joker som en allt mer paradoxal och värdeneutral berättelse om ordning och kaos snarare än om det goda och onda. Filmen känns inte politiskt värdeladdad i sig själv, men i relation till sin samtid och till den subjektiva betraktarens världsåskådning bär den på ett andligt sprängstoff.

Annons:

Representerar Thomas Wayne den kränkte vite mannens förtryckande överhöghet eller personifierar han snarare den postmoderna pseudodemokratins självgodhet?

Bruce Waynes far Thomas Wayne framstår i filmen som en grindväktare för en korrumperad ordning som sätts i gungning av den marginaliserade och breda del av befolkningen som jokern representerar – knappt arbetsförmögen, psykiskt insjuknande och hemmaboende med sin mor. Frågan som en kulturpolitisk betraktare medvetet eller omedvetet tvingas ställa sig efter filmen är vem som representerar vad. Representerar Thomas Wayne den kränkte vite mannens förtryckande överhöghet eller personifierar han snarare den postmoderna pseudodemokratins självgodhet? Är jokern en symbol för förtryckta minoriteter samlade under en clownfärgad regnbågsflagga eller rentav för den utskrattade vite mannen vars tålamod till slut brister?

Jokern på väg till sitt genombrott i Gotham City. Foto: Warner Bros. Pictures

Joker sticker ut genom att förmedla ett allvar som skakar om på ett djupare plan. Kraften i den enkla och rättframma påminnelsen som görs i filmen om att varje orsak har sin verkan, och att även till synes marginaliserade aktörer bär på en latent och oberäknelig handlingskraft som kan väckas till liv av yttre tryck, måste rimligtvis skapa ett påtagligt obehag för varje kulturkritiker som medvetet eller omedvetet identifierar sig med den rådande överhetens excesser.

Den oro för masskjutningar i samband med filmen som gavs uttryck för i samband med filmens premiär är mot den bakgrunden förståelig men skev. Beväpnade galningar stärker snarast maktens anspråk att fortsättningsvis tas på allvar, helt oaktat sitt eget tragikomiska uppträdande. Visst vore det därför sannerligen en verklig tragedi om jokerns minst sagt våldsamma tillvägagångssätt att uttrycka sig i berättelsen inspirerar i bokstavlig bemärkelse snarare än att betraktas som bildspråk. Det bildspråket är mer än rikt nog att appliceras på kulturell snarare än väpnad kamp.

Det är ett mästerligt hantverk som regissören Todd Phillips bidragit med till Gothams universum, och estetiskt utgör den rent ögongodis. Polly eller popcorn kan med fördel införskaffas i samband med filmen, men i denna andefattiga tid är eftersmaken av filmen god nog att i sig självt ge mer än tillräcklig näring även åt svältfödda filmsjälar.

 

Isac Boman

Joker (2019)

 

Regissör: Todd Phillips
Produktionsbolag: Warner Bros. Pictures

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Annons:

”Kingdom”: En resa mot inre styrka

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad idag 13:43
– av Jan Sundstedt
Onda krafter manipulerar mänskligheten i Lubomir Arsovs suggestiva "Kingdom".

Bulgariskfödde Lubomir Arsovs animerade kortfilm ”Kingdom” är en visuellt rik och meditativ resa genom mörker och motstånd. Med ett starkt bildspråk och suggestiv musik tar filmen med tittaren på en inre resa bortom samtidens kaos.

Lubomir Arsovs Kingdom från 2024 är en stark audiovisuell upplevelse som vågar stanna kvar i samtidens skuggor men också erbjuder en gnista av hopp.

Med sina 14 minuter bjuder filmen på en meditation kring personligt och kollektivt uppvaknande, där den kreativa kraften i konst och musik får ta plats som ledstjärnor.

Arsov, född i Bulgarien och numera bosatt i Kanada, är känd för sina intensiva och symboltyngda verk. Hans tidigare film In Shadow (2017) har fått stor uppmärksamhet för sitt mörka och poetiska porträtt av det västerländska samhällets skuggsida.

Annons:

Den filmen, som Nya Dagbladet tidigare uppmärksammat, har blivit något av en kultklassiker i sin genre. Med Kingdom fortsätter Arsov på samma spår, men med en tydligare ton av frigörelse och transformation.

Visuellt präglas Kingdom av en säregen stil där eld, skuggspel och maskerade figurer skapar en suggestiv atmosfär. Bildspråket är både rått och detaljrikt, och filmen saknar helt dialog – berättelsen förmedlas i bilder och ljud.

Kompositören Daniel Dubb står för den stämningsfulla ljudbilden som med minimalistiska, men kraftfulla rytmer förstärker känslan av en inre resa. Något som för tankarna till Vangelis musik i den klassiska filmen Blade Runner (1982).

Ambitionen med filmen tycks vara att inte bara skildra svårigheter och motgångar utan också den kraft som kan tändas inom varje människa för att möta dem.

Modig, poetisk och intensiv

Kingdom rör sig i gränslandet mellan myt och samtid, och bjuder in till tolkningar snarare än att ge svar. Den är både utmanande och inspirerande, där betraktaren uppmanas att konfrontera både egna och samhälleliga skuggor.

Man kan som tittare definitivt uppskatta filmens modiga uttryck och poetiska stil, samtidigt som den av vissa kanske kan upplevas som något kryptisk och intensiv. För den som är van vid klassisk berättarteknik kan det krävas flera genomspelningar för att ta till sig allt.

Lubomir Arsovs konstnärskap, som präglas av en vilja att utforska andliga och kulturkritiska teman genom animation, gör Kingdom till en unik film i sin genre. Den är långt ifrån mainstream och kräver både tid och engagemang från sin publik, men belöningen är en stark konstupplevelse som kan väcka nya tankar och insikter.

Att kombinera visningen av Kingdom med In Shadow ger en djupare förståelse för Arsovs intentioner och tematik – en påminnelse om att kampen mellan ljus och mörker är både individuell och universell.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Mumin blir ny långfilm

Publicerad oktober 9, 2025
– av Redaktionen
Mumintrollet och hans vänner har spridit värme, trygghet och äventyr till generationer av barn och vuxna världen över.

Mumin ska produceras i en ny amerikansk animerad långfilm. Det blir den första Hollywood-filmatiseringen av Tove Janssons berättelser. 

I år fyller det magiska mumintrollet 80 år, något som firats i både Finland och Sverige, där trollet är en kär kulturfigur.

Mumin, som är skapad av finlandssvenska Tove Jansson, har tidigare producerats som en animerad långfilm i Japan 1992. Det gjordes också en japansk-finsk animerad serie, som sändes för första gången 1990, och som blev riktigt populär.

Nu ska Hollywood tolka Mumindalens idylliska magi där Mumintrollet och hans vänner ger sig ut på äventyr, skriver Moomin Characters, som förvaltar Muminrättigheterna.

Annons:

”Vi är hedrade”

Filmen kommer att produceras av mediebolaget Annapurnas animationsavdelning, som grundades 2022 av de tidigare Disney-animationscheferna Robert Baird och Andrew Millstein och är känd för den Oscars-nominerade filmen Nimona.

Vi är hedrade över att få tolka Tove Janssons tidlösa vision på vita duken, säger Baird och Millstein.

Den kommer att skrivas och regisseras av Rebecca Sugar, som är känd för Cartoon Network-serien Steven Universe. Dessutom kommer den att produceras av Julia Pistor, som ligger bakom animerade filmer som Svampbob Fyrkant och Rugrats.

Tidigare i år meddelade även den norska spelutvecklaren Hyper Games att man kommer att släppa ett nytt Mumin-spel. Spelet kommer att heta Winter’s Warmth och bygger på boken Trollvinter.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Ny utgåva av ”1984” ges ut – går inte att läsa

Publicerad oktober 8, 2025
– av Redaktionen
"George Orwells 1984 - en dystopisk skildring av totalitär övervakning och sanningsmanipulation.

En oläslig utgåva av George Orwells ”1984” har getts ut av Dawit-Isaak biblioteket i Malmö. Tanken är att boken ska väcka tankar kring censur under ”Banned Books Week”.

Böcker har alltid förbjudits eller censurerats för allmänheten på något vis, och det är en företeelse som sker idag i många länder. Även om man idag vanligtvis inte bränner böcker på bål så kan böcker i viss mån begränsas genom att delar av dem censureras, att vissa skolor väljer att inte ta in boken eller så kan försäljningen helt enkelt förbjudas.

Banned Books Week går av stapeln nu mellan 6–12 oktober och i år är temat ”Censorship Is So 1984”. Just George Orwells böcker har ofta hamnat i fokus för censuren, särskilt den dystopiska samhällsromanen ”1984”. Därför har nu Dawit-Isaak biblioteket i Malmö, som är med och koordinerar Banned Books Week Sverige, valt att ge ut en specialutgåva av boken. Boken går dock inte att läsa, utan den är inbunden på båda sidor och går inte att öppna.

Det är för att väcka den känslan hur absurt det är när rätten till att läsa det man vill försvinner, säger bibliotekschef Jasmina Dizdarevic Cordero till skattefinansierade SR.

Annons:

Banned Books Week Coalition är ett globalt nätverk med organisationer som syftar till att sprida kunskap om förbjuden litteratur världen över. Banned Books Week Sverige startade 2023, men i exempelvis USA har evenemanget pågått sedan 1982.

Boken har tryckts i 20 exemplar, ett av de kommer att ställas ut under veckan på Brooklyn Public Library i New York City. Malmöbor kommer även att kunna ta del av den vid Dawit-Isaak biblioteket. Under veckan går det även att ta del av en utställning av böcker som är eller varit förbjudna någonstans i världen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

”Bond 26”: Färska uppgifter och Amazons blunder

Publicerad oktober 6, 2025
– av Jan Sundstedt
'Bond 26' James Bond
Bondgemenskapen får hålla sig till tåls ytterligare ett par år vad gäller "Bond 26".

James Bond-franchisen är på väg mot en ny era med ”Bond 26”, och intresset och förväntningarna är givetvis skyhöga. Med Denis Villeneuve bekräftad som regissör och Amazon MGM Studios vid rodret finns både spännande fakta och heta rykten att grotta ner sig i.

Här är det senaste om filmen – inklusive Amazons märkliga censurering av Bond med vapen.

Denis Villeneuve är som tidigare rapporterat låst som regissör för ”Bond 26”. Enligt uppgifter har han emellertid inte rätt till så kallad ”final cut” – vilket ger Amazon sista ordet om filmens utformning.

Produktionen är enligt rykten en fullständig reboot, fristående från Daniel Craigs era och senaste filmen No Time to Die. Fokus lär ligga på en yngre James Bond, möjligtvis i hans tidiga karriär i Royal Navy innan han rekryteras till MI6.

Annons:

Manusförfattaren Steven Knight (Peaky Blinders, Rogue Heroes) är bekräftat ombord men huruvida Knight påbörjat ett utkast har inte gått att bekräfta. Många fans hoppas att Villeneuves samarbete med Knight ska resultera i en karaktärsdriven historia som respekterar Bonds arv.

Denis Villeneuve. Foto: Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America, CC BY-SA 2.0

Vem får rollen?

Det kanske allra viktigaste – sökandet efter vem som tar på sig det berömda axelhölstret – har enligt parterna inte heller påbörjats.

Envisa rykten samt luddiga uttalanden gör gällande att man önskar en okänd brittisk manlig skådespelare i 30-årsåldern, samt att man insinuerat att det skulle kunna bli en icke-vit aktör – något som dock går stick i stäv med den litterära förlagan från skaparen Ian Fleming.

Namn som Tom Holland, Jacob Elordi och Harris Dickinson har nämnts, men källor betonar att Villeneuve och teamet föredrar en okänd skådespelare för att ge en fräsch känsla. Aaron Taylor-Johnson och Jack Lowden dyker också upp i diskussioner, men ingen är bekräftad.

Det senaste ryktet påstår att den australiske Jacob Elordi fångat Amazons intresse. Om Elordi vinner rollen blir det andra gången efter George Lazenby som en skådespelare med australisk härkomst får rollen.

Premiär 2028?

Inspelningen sägs vara planerad till 2027 med eventuell premiär 2028. Detta skulle i sådant fall göra gapet mellan två Bond-filmer till det längsta i seriens historia – något som gjort många fans närmast förargade.

Även om Denis Villeneuve för närvarande är upptagen med Dune: Part Three börjar hans vision för ”Bond 26” sakta att ta form. Enligt insiders siktar han på en mörkare, mer jordnära Bond, med en ton som påminner om hans tidigare verk.

Många fans är dock inte pigga på ännu en film med en grubblande 007, då den tonen kan sägas ha genomsyrat mycket av Daniel Craig-epoken. Många önskar en återgång till just lekfullheten från Connerys och Moores dagar.

Pistolerna som försvann

Den gångna veckan väckte dessutom en oväntad händelse stor uppståndelse inom Bond-gemenskapen, då Amazon plötsligt censurerade bort vapnen från sina Bond-affischer på sin Prime Video-tjänst.

Fansen blev ursinniga och kallade draget ”woke” och respektlöst mot franchisens historia. Efter massiv kritik på sociala medier, inte minst på X, ska företaget ha backat från beslutet.

Incidenten har väckt oro för hur Amazon ska hantera ”Bond 26”. Många undrar om Amazon kommer att anpassa Bond för en modern publik, och hur det i så fall påverkar Denis Villeneuves vision.

Med Denis Villeneuve vid rodret och en tydlig ambition att förnya Bond finns mycket att se fram emot, men också många frågor. Hur kommer hans realistiska stil att balanseras med franchisens ikoniska charm?

Och kan Amazon återvinna fansens förtroende efter affischfiaskot?

För tillfället är ”Bond 26” ett projekt i startgroparna, men med en regissör av Villeneuves kaliber och en reboot i sikte är förväntningarna skyhöga – precis som oron för vad Amazon har i kikaren.

63 år av Bond-magi

Som avslutning är det värt att nämna att det i dagarna är exakt 63 år sedan världspremiären av Dr. No den 5 oktober 1962 i London – starten på en saga som fångat hjärtan över generationer.

Med Sean Connery i smoking, en martini i handen och en glimt i ögat föddes en ikon som fortfarande får oss att drömma om äventyr, charm och en värld där gott alltid segrar.

Nu, med ”Bond 26” på horisonten, är det svårt att inte känna en pirrande värme inför vad som väntar – en ny Bond, men med samma tidlösa själ. Skål för 007, då som nu!

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.