Mazda verkar på ett spektakulärt sätt göra förbränningsmotorn relevant även i klimatpolitikens tidsålder. Med ett nyligen beviljat patent beskriver den japanska tillverkaren en motor som omvandlar bensin till väte och kol.
Mazda har utvecklat en motorbaserad idé som är lika futuristisk som den är tekniskt komplex, rapporterar Cars & Horsepower.
Först genomför motorn de klassiska tre cyklerna: insug, kompression och förbränning. I det fjärde stadiet leder systemet avgaserna till en inbyggd katalytisk dekompressor i topplocket, istället för att släppa ut dem direkt.
Där sprutar en extra injektor in bränsle, vilket får dekompressorn att separera väte från kol. Motorn lagrar vätet och återför det som drivmedel i ännu en förbränningscykel, medan kolet stannar kvar i motorn och kräver borttagning vid service.
De sista två stegen i cykeln är återexpansion följt av slutligt utsläpp, vilket slutför den sexstegssekvens som bygger ut den klassiska fyrtaktsmotorn.
Mazda Patents Bizarre Six-Stroke Gas Engine That Separates Hydrogen From Carbon. Read: https://t.co/PEG14mU2cG #industrynews #carnews
— CarBuzz (@CarBuzzcom) August 25, 2025
Mazda har designat motorn för att kunna växla mellan traditionell fyrtaktsdrift och sexstegsdrift — beroende på om väte finns tillgängligt eller inte.
I teorin kan detta system minska koldioxidutsläppen dramatiskt, även om patentet än så länge är en teknisk vision, utan prototyp eller publicerade prestandadata. Flera praktiska utmaningar kvarstår, såsom behovet av extra injektorer, ventilmekanismer och lagringstankar samt hanteringen av den relativt stora mängden kol som bildas vid varje tankning – ungefär 37 kilo per tank bensin.