Bygget av den nya bussterminalen i Katarinaberget, Stockholm, har försenats gång på gång och kostat skattebetalarna flera miljarder kronor mer än vad som utlovades från början.
Sverigedemokraterna är mycket kritiska till Vänsterstyrets inkompetens och menar att Stockholmarna tvingats betala miljardbelopp för vad som idag är en ”världsunikt dyr busshållplats”.
Samuel Stephan, SD:s trafikpolitiske talesman i Stockholm, konstaterar i en debattartikel att budgeten för Slussens nya bussterminal initialt låg på 1,4 miljarder kronor och skulle ha stått färdig 2023 – men att den ännu inte är klar och att kostnaden börjar närma sig 7 miljarder.
”Denna terminal, som ironiskt nog är en busshållplats, har blivit ett monument över oförmågan att hantera stora infrastrukturprojekt”, skriver han i Dagens industri och noterar att ”vi gång på gång ser hur skattebetalarnas pengar slösas bort på projekt som drabbas av enorma förseningar, ständiga fördyringar och bristande kontroll”.
Han pekar på att bygget aldrig borde ha påbörjats eftersom det var en komplicerad, dyr och svår lösning att bygga terminalen inne i Katarinaberget – men att de styrande rödgröna partierna vägrade ta till sig kritiken.
”En av de största anledningarna till dessa fiaskon är bristfälliga upphandlingar och otydlig ansvarsfördelning. Varför upphandlas projekt där kostnadsökningar tillåts utan tydliga tak? Varför finns det ingen effektiv kontroll av entreprenörernas arbete eller den interna processen?” frågar han sig.
”Förändring är nödvändig”
Stephan pekar på att bussterminalen bara är ett i raden av byggprojekt som Stockholmspolitikerna misslyckats med – och menar att det snarare verkar vara regel än undantag att stora byggprojekt blir ”budgetkatastrofer där skattebetalarna är de enda förlorarna”.
”Vi har sett samma mönster vid Nya Karolinska, Tvärbanans Kistagren och Roslagsbanans utbyggnad”, konstaterar SD-politikern.
”Vänsterstyret vill gärna framstå som ansvarstagande när det gäller ekonomin, men i Region Stockholm har de gång på gång bevisat motsatsen. Slussens bussterminal är nu en världsunikt dyr busshållplats – och ännu ett bevis på att en förändring är nödvändig”, argumenterar han vidare och hoppas att väljarna överger de rödgröna till nästa val.
Förhoppningen är nu att bussterminalen kommer att stå klar någon gång i början av 2026.