Allt fler väljer AI-chatbotar framför traditionella sökmotorer för att söka information, rapporterar Bloomberg. Trots att användandet fortfarande är begränsat jämfört med traditionella sökmotorer, ses trenderna som början på en möjlig revolution inom sökmotorfältet.
Användningen av AI-botar erbjuder nu sökfunktioner som en del av sina tjänster. Matthew Berman, grundare av techstartupen Sonar som bland annat hjälper företag att hantera textmeddelanden, samt gör videor och skriver nyhetsbrev om artificiell intelligens, menar att svaren från AI är både snabbare och mer personliga än exempelvis Google.
– Man kan lägga ner massor av tid på en sökning på Google, klicka sig igenom länkar, och det är frustrerande när man inte får det man vill ha direkt, säger han till Bloomberg och fortsätter:
– Medan andelen gånger man får exakt det man vill ha första gången med en Perplexity eller ChatGPT är mycket, mycket hög.
Trots den ökande populariteten är det dock fortfarande relativt få som väljer AI-botar framför traditionella sökmotorer. Perplexity, som beskrivs som en ”AI-driven svarsmotor”, hade i mars 15 miljoner användare, jämfört med Googles miljardpublik. Enligt Bloomberg kan dessa så kallade ”tidiga användare” – personer som tar till sig ny teknik innan den stora massan – ge en fingervisning om framtida sökvanor.
Sökvanor ser överlag ut att bli allt mer AI-inriktade, vilket delvis även förklaras av att techjättarna Alphabet, som äger Google, samt Microsoft själva gjort AI till en central del av sina produkter. Berman, som använder sig av Perplexity, uppskattar själv att han kunnat minska ner sina Google-sökningar med mer än 90 procent.
– Det handlar egentligen bara om tidsinvesteringen, säger han.