Syntetiska kretsar skördar ljus

publicerad 19 november 2017

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!

19 730 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Genom att lägga pigment på en byggställning baserad på DNA har forskare vid Massachusetts Institute of Technology, MIT, lyckats skapa ett material som kan dra åt sig ljus på samma sätt som naturligt fotosyntetiska strukturer.

Materialet kan överföra ljusets energi genom exakt kontrollerade vägar, och skulle kunna införlivas i andra material som glas eller textiler för att låta dem absorbera eller kontrollera energi från solljus, säger Mark Bathe, docent i bioteknik vid MIT.

– Det här är den första gången man kunnat visa en helt syntetisk imitation av naturliga ljus-absorberande kretsar som baseras på tätt packade kluster av färgämnen, exakt spatialt organiserade på nanometerskala, som i bakteriesystem.

En nanometer är en miljarddel av en meter, en tiotusendel av tjockleken i ett människohår.

Forskarna vill nu göra materialet mer effektivt, bland annat genom mer effektiva färgämnen. En möjlig samarbetspartner är Max Weaver Dye Library vid North Carolina State University, där man samlat 98 000 unika färgämnen.

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet