Här föds en stjärna – se bilderna från Webb-teleskopet

publicerad 18 november 2022
I mitten av det färgstarka timglaset är den nyfödda stjärnan.

Nasa har släppt nya bilder från James Webb-teleskopet. Bilderna ska fånga en stjärna i sitt tidigaste stadium som inte varit möjligt att se med tidigare teleskop.

I slutändan ger denna bild ett fönster till hur vårt sol- och solsystem såg ut i sin barndom“, skriver Nasa.

James Webb-teleskopet tog närmare trettio år för Nasa att designa, bygga och sedan skjuta upp. Det var i somras man publicerade nya avancerade bilder tagna med hjälp av teleskopet som sköts upp i rymden vid årsskiftet. Bilderna var de hittills skarpaste man tagit i rymden och visade bland annat galaxer miljontals ljusår bort.

Nu har Nasa släppt bilder tagna med teleskopet som ska fånga hur det kan se ut när en stjärna föds. Bilden visar en så kallad protostjärna i dess mest tidiga stadium. Det går att se ett atmosfäriskt timglas av färgstarka dammoln som skjuts ut från den nybildade stjärnans centrum. Molnen är annars enbart synliga med infrarött ljus vilket gjort att de inte kunnat fotograferas av tidigare teleskop, men gör dem till ett perfekt mål för James Webb-teleskopets infraröda kamera. Molnen skapas av material som kastas ut från stjärnan, som kallas L1527, som kolliderar med omgivande materia. Dammet är tunnast i de blå delarna och tjockast i de orange delarna.

Stjärnan är endast 100 000 år gammal och i det tidigaste skedet av stjärnbildning, vilket innebär att den ännu inte kan generera egen energi. Den omgivande svarta skivan, som på bilden syns som ett mörkt band framför det ljusa centrumet, är ungefär lika stort som vårt solsystem. Med tanke på densiteten är det inte ovanligt att mycket av detta material klumpas ihop, vilket är början på planeter, menar Nasa.

I slutändan ger denna bild av L1527 ett fönster till hur vårt sol- och solsystem såg ut i sin barndom“, skriver Nasa.