Cancerbekämpande molekyl

publicerad 13 oktober 2015

En molekyl som kallas Arylquin 1 är bra på att få celler att utsöndra Par-4, ett protein som dödar cancerceller utan att skada vanliga celler. Det har man upptäkt på brittiska University of Kentucky, och resultaten har publicerats i Nature Chemical Biology.

Vanliga celler utsöndrar normalt mindre mängder Par-4, men det är otillräckligt för att bli av med cancer. Om produktionen hindras blir det lättare för cancern att växa.

Par-4 binds upp av proteinet vimentin, som underlättar metastas, det vill säga tumörernas spridning mellan olika organ. Men även Arylquin 1 binds till vimentin, och frigör därmed Par-4 för utsöndring, vilket kan bli användbart för att hindra cancerns spridning.

Vi fann att Par-4 inaktiveras av pro-metastas-protein som vimentin. Det innebär att man med hjälp av molekylär medicin inriktad på släppa lös tumörbekämparen Par-4 för att ta död på cancercellerna, säger Vivek Rangnekar, professor vid UK Markey Cancer Center.

Upptäckten kan bli av stor vikt för utvecklingen av framtida cancerbehandlingar.

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.