30 populära amerikanska TikTok-profiler genomgick under förra veckan en särskild utbildning under ledning av Vita Husets pressekreterare Jen Psaki. Syftet med träningsprogrammet ska ha varit att säkerställa att profilerna får och förmedlar vidare ”korrekt information” om kriget i Ukraina till sina följare.
Västerländska medier har flitigt rapporterat om hur ryska influencers används under det pågående kriget för att sprida ett pro-ryskt narrativ till omvärlden. Sanningshalten i alla dessa anklagelser har ofta varit svåra för utomstående att bedöma – men i varje fall har den amerikanska politiska ledningen valt att använda sig av just denna strategi.
Under den senaste torsdagen hölls en utbildning via tjänsten Zoom som enligt Washington Post leddes av Vita husets pressekreterare Jen Psaki och kommunikations- och säkerhetsrådgivaren Matt Miller.
Enligt tidningen ska TikTok-profilerna ha informerats om USA:s officiella strategiska mål i Östeuropa, hur USA kommer att agera vid en kärnvapenupptrappning och hur miljontals amerikanska dollar donerats till Ukraina under kriget, information som de sedan uppmanats förmedla till sina följare.
Under mötet ska även Rob Flaherty, Vita husets chef för digitala strategier, ha konstaterat att Biden-administrationen betraktar TikTok som en viktig aktör för allmänheten och särskilt för yngre amerikaner när det kommer till att ta del av nyhetsflödet och vad som händer i världen.
– Vi vill säkerställa att ni hade tillgång till den senaste informationen från en auktoritativ källa, ska Falherty också ha sagt, enligt tidningen.
Efter utbildningen har flera av de influencers som deltog på mötet redan hunnit publicera videoklipp där det officiella amerikanska narrativet sprids, där TikTok-stjärnorna bland annat pratar om att Biden vägrar att införa flygförbudszoner över Ukraina och om fallande moral hos de ryska trupperna. Videoklipp som fått hundratusentals visningar.
Kahlil Greene, som var en av de som deltog under utbildningen, tycker att det är rimligt att USA:s politiska ledning vill ”samarbeta” med influencers som honom själv.
– Människor i min generation får all vår information från TikTok. Det är det första stället där vi letar efter nya ämnen och lär oss nya saker, hävdar han.
Det är heller inte första gången som Biden-administrationen använder kändisar för att nå ut med politisk propaganda – samma strategi har använts tidigare för att få unga amerikaner att vaccinera sig mot covid-19 och ta sina påfyllnadsvaccin.
Den tidigare presidenten Donald Trump var å sin sida mer kritisk mot TikTok och ville bland annat få bort appen helt från USA på grund av dess kopplingar till den kinesiska staten och farhågor kring hur den kinesiska regimen skulle lagra och utnyttja användarnas information.