Alternativ för Tyskland var dubbelt så effektiva som alla andra partier tillsammans när det gällde att nå förstagångsväljare via den sociala medieappen TikTok, enligt en analys av plattformsdata. Detta pekas ut som en potentiell förklaring till varför partiet också presterade så bra bland unga väljare.
Nationalistpartiets framgångar har orsakat stor frustration och ilska bland etablissemangsmedier och makthavare i Tyskland och Deutsche Welle har försökt få klarhet i vilken roll TikTok spelade när AfD uppnådde rekordresultat i delstatsvalen i Sachsen och Thüringen.
Man konstaterar att partiet var det mest populära bland ungdomar mellan 18 och 24 år ”med bred marginal” – något som skulle kunna vara kopplat till TikToks popularitet bland unga användare och ”den starka närvaron av AfD-innehåll på plattformen”.
– Vi tror att AfD:s framgångar på TikTok mycket sannolikt bidrog till AfD:s valframgångar, menar professor Roland Verwiebe, en av samordnarna för ett projekt som övervakar tyska partiers aktiviteter på plattformen.
– Hälften av alla 16-24-åringar får bara sin politiska information från TikTok. Det gör plattformen utomordentligt inflytelserik, fortsätter han.
“Förstått TikToks spelbok”
AfD fick exempelvis mer än dubbelt så många röster som de tre partierna i förbundskansler Olaf Scholz koalitionsregering tillsammans, och nationalistpartiet nådde inför valet betydligt större publik på TikTok än övriga politiska partier.
Forskarna skapade 30 fiktiva TikTok-profiler av användare födda 2006 och bosatta i delstaterna Thüringen, Sachsen och Brandenburg. De noterade snabbt att de per vecka i genomsnitt fick se över nio filmklipp med AfD-innehåll – jämfört med bara drygt en film per vecka kopplad till övriga partier.
Man såg också att exempelvis tyska Socialdemokraterna skapat många filmklipp på plattformen – fler än AfD, men att man misslyckats med att få spridning på dessa, och ett fåtal tyskar tycks ha varit intresserade av att interagera med dem.
Övriga möjliga skäl till AfD:s TikTok-framgångar är högerorienterade influencers som sprider partiets material vidare och att partiets kandidater själva är mycket aktiva på plattformen.
– AfD har behärskat TikToks underhållande natur mycket bra. De har förstått TikToks spelbok mycket väl, konstaterar Verwiebe.