Svensk tonåring gjorde succé i New York – knep tredjeplats i Adobe-VM

publicerad 13 augusti 2019
- av Per Nordin

Som första nordiska deltagare i Adobe-VM någonsin tog 18-årige Kevin Johnson, från Torslanda i Göteborg, en meriterande tredjeplats vid den i New York nyligen avslutade tävlingen.

– Det kändes stort. Många hade förväntningar på att jag skulle prestera eftersom jag hade en svensk flagga med mig. Det var lite av en ära. Många av mina klasskamrater hade ju velat vara där och tävla, säger den nyblivne världstrean.

– Designen ska ha ett bestämt syfte. Det är lätt att fastna i saker som man själv tycker är snyggt. I ett verklighet scenario måste man tänka på att designen ska bära budskapet, säger Kevin Johnson, världstrea i visuell design.

För att ta en topplacering gäller det inte att bara att vara bra på Adobe. För en pallplacering i Adobe-VM gäller det att har färdigheter i kommunikation och i visuell design som är utöver det vanliga.

Totalt deltog 112 000 deltagare från 66 länder i 2019-års Adobe Certified Associated (ACA) World Championship – det sjunde i raden. Av dessa tog sig 50 till en finalomgång som i slutändan fick se en svensk på prispallen.

Kevin Johnson – sistaårsstudent på NTI Gymnasiet i Göteborg – sponsrades av Lexicon i Malmö. Framgången har gjorts möjlig av det samarbete som bedrivs sedan en tid tillbaka mellan Lexicon och Certiport.

– I urvalsprocessen stack Kevin ut eftersom han har en gedigen och genomtänkt designprocess – från idé till färdig produkt. Han är väldigt duktig på att utvecklat koncept samt att skapa en design och ett budskap som når fram till en målgrupp, säger Erik Isakson, rektor på NTI Gymnasiet i Johannesberg.

– Den här tävlingen är ett slags slutprov för mig. Det är kul att få visa upp det jag lärt mig från skolan och på min egen fritid.

Varje tävlande hade hade åtta timmar på sig att designa ett vykort, en Instagrampost och en webbanner med utgångspunkt från ideella välgörenhetsorganisationen, NABU:s varumärkesstrategi. De tävlande hade att möta tre kriterier: teknik, kreativitet och problemlösning.

– Vi startade ett samarbete med Sveriges största gymnasieskola, NTI Gymnasiet, i år. De hade en uttagning bland sina sistaårselever och en bättre första tävlande från Norden kunde vi knappast ha hoppats på, säger Peter Robinson, VD på Lexicon i Malmö.

Kevin Johnson är själv säker på saken:

– Utbildningen gav mig alla de verktyg som jag behöver för att göra det här. Tredjeplatsen är ett kvitto och visar väldigt konkret på vilken nivå jag ligger på just nu. Det är en självförtroendeboost och det kanske öppnar upp chanser för mig i framtiden. Det är väldigt kul att kunna skriva det här i mitt cv.

Vinnarna av 2019-års Adobe Certified Associate (ACA) World Championship:

Första plats, Leong IAT Pan, Macau
Andra plats, Frank Romero, Peru
Tredje plats, Kevin Johnson, Sverige

Finalisterna visade sina färdigheter med hjälp av branschledande programvaran från Adobe, Creative Cloud. Den ideella klienten, biståndsorganisationen, NABU, var också nöjda med resultat.

– Alla bidrag visade en tydlig fallenhet för digital design och Leongs design var det bidrag vi kände bäst delad vårt budskap, säger Isabel Sheinman, Co-Creator and Director, NABU.

– Vi var oerhört imponerad av det professionella arbete som dessa studenter gjorde på bara en dag – vilket bevisar att de kan följa klientinstruktioner, och använda både sin naturliga designförmåga och färdigheter i Adobe. Utbildningen har get dem verktyg att skapa något fantastiskt.

En panel av domare inklusive NABU och branschexperter inom design har granskat de färdiga projekten och utsett vinnarna baserat på visuell design, förmåga att uppfylla kundens krav och varumärkesestetik samt professionella och kreativa användning av Adobe Creative Cloud.

Förstaplats belönades med $7 000, andra $3 500, och tredje $1 500.

– The ACA World Championship är en fröjd för ögat, säger Ray Murray, Vice President and General Manager – IT, Pearson VUE.

– När du ser vad dessa finalister skapat på bara en dag vet du att de har ett djupt grepp om digitala designkoncept och kan använda sina Adobefär- digheter att i en verklig miljö.

– Vi njuter av att delta i Adobe Certified Associate World Championship varje år, inte bara för att se de fantastiska projekt som skapats, men också för att möta ambitiösa, kreativa studenter som lanserar sina karriärer med branschkända certifieringar, säger Tacy Trowbrid- ge, Global Education Program Lead på Adobe.

– Att se vad de tävlande producerade för NABU på bara en dag ger oss bara en försmak av den talang de besitter. Under årens lopp har vi sett många av dessa finalister gå vidare till jobb och praktik inom kreativa områden, vilket bevisar värdet av den design och de tekniska färdigheter som de lärt sig i klassrummet.

Nästa år kommer Certiport att vara värd för 2020-års ACA World Championship på Disneys Grand Californian Hotel i Anaheim den 2–5 augusti.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!