”Nyheter om kemisk attack i Syrien publicerades i förväg”

publicerad 23 augusti 2013

Den ansedda nyhetsbyrån Reuters och al-Jazeera publicerade artiklar om den syriska regeringens påstådda saringasattack redan en dag innan, skriver PressTV.

vor
Faksimil / Islamic Invitation Turkey

Enligt webbsidan Islamic Invitation Turkey ska personer ha laddat upp videoklipp på de påstådda attackerna vid 03:30-tiden på morgonen. Youtube-kontot SHAMSNN ska ha uppladdat tiotals videor på bara en halvtimme.

Det är enligt webbsidan samma personer som anklagat den syriska regeringen för att ligga bakom attackerna med kemiska vapen som inträffade i onsdags.

vor1
Faksimil / Islamic Invitation Turkey

”Bevisen visar att det är utlandsstödda terrorister som begått, filmat och laddat upp dåden. Sedan går man till språkrören Al-Jazeera, al-Arabiya, Sky News och Reuters för att anklaga den syriska regeringen för att ligga bakom massakern”, skriver PressTV.

vor2
Faksimil / Islamic Invitation Turkey

Enligt Aleksandr Lukashevich, talesperson för det ryska utrikesdepartementet, kommer Moskva att övervaka det ”påstådda” kemiska attentatet i Damaskus.

Det rapporteras om att material kring händelsen och anklagelser mot regeringstrupper hade publicerats flera timmar innan attacken, sade han enligt RT.




Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.