Nu bärgas Costa Concordia

Den kapsejsade lyxkryssaren Costa Concordia håller just nu på att bärgas upp ur havet vid ön Giglio i Italien, där det legat sedan det förliste i januari förra året.

publicerad 16 september 2013
32 personer omkom efter att Costa Concordia gick på grund.

Tjänstemän har varnat för att fartyget kan brytas av och få enorma inre skador under bärgningsoperationen, som väntas pågå i upp till 12 timmar, rapporterar Sky News.

Vid lunchtid stod det klart att Costa Concordia hade släppt från klipporna som fartyget vilat mot sen i januari förra året. Det ska vara den svåraste punkten under hela bärgningsoperationen, men som nu är avklarad.

Franco Gabrielli, chef för Italiens civila skyddsinstitut, säger att bärgningsoperationen har inletts och säger att han hoppas att arbetet kommer att gå vägen.

– Vi har möjlighet att använda 12 000 ton kraft i vajrarna, vilket skulle kunna lyfta två Eiffeltorn, men jag hoppas att det bara behövs fem eller sex tusen, säger han till Sky News.

Vill det sig riktigt illa kan fartyget krossas och massor av farliga ämnen kan rinna ut i Medelhavet. Det är dock väntat att en del farliga ämnen läcker ut, men blir läckaget allt för stort kommer det att tvingas fram åtgärder.

– Det finns stora förväntningar på projektet eftersom det kan förverkliga ett års hårt arbete, säger Sergio Ortelli, borgmästare på ön Giglio, till nyhetsbyrån AFP.

En intensiv storm har under natten hämmat ingenjörernas förberedelser. Operationen väntas ta allt mellan åtta timmar och två dygn. Den största faran under bärgningen är att fartygets skrov kommer att böjas och skadas, men ingenjörerna har tillit för skrovets hållbarhet.

Den italienska lyxkryssaren väger hela 114 500 ton. Bärgningsarbetet har hittills kostat omkring 54 miljarder kronor, skriver AFP.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.