Israeliskt trollföretag försökte styra politiska val i Afrika, Asien och Latinamerika

publicerad 31 maj 2019

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Dussintals av Facebook-konton som skötts av ett israeliskt företag har raderats, skriver den israeliska tidningen Haaretz. Facebook hävdar att lobbyistbyrån Archimedes Group drivit kampanjer på Facebook för att styra och störa utländska valprocesser i flera länder.

Haaretz skriver att Archimedes Group är en känd politisk lobbyorganisation som skryter på webben om sin förmåga att “ändra på verkligheten” genom att aktivt påverka via social medier, enligt Nathaniel Gleicher Facebooks chef för cybersecurity policy.

On its website, Archimedes presents itself as a consulting firm involved in campaigns for presidential elections. Little information is available beyond its slogan, which is “winning campaigns worldwide,” and a vague blurb about the group’s “mass social media management” software, which it said enabled the operation of an “unlimited” number of online accounts.” –  Haaretz.com

Elinadav Heymann, en av bakgrundsfigurerna, är tidigare rådgivare för Anastasia Michaeli och medlem i Yisrael Beytenu Knesset, var också högsta chef på European Friends of Israel, en NGO som lobbade för israeliska intressen i EU-parlamentet. Foto: World Jewish Congress.

Facebook stängde och raderade 65 profiler, 161 sidor dussintals grupper på Facebook. Gleicher säger att Facebooks cybersecurity-team upptäckt “coordinated inauthentic behavior” där vissa profiler utgett sig för att vara politiska kandidater som förtalat politiska opponenter. Vissa sidor har agerat som falska lokala nyhetsorgan som spridit påstådda avslöjanden genom fingerade “läckor”.

Archimedes Group har på detta sätt med hjälp av trollkonton försökt påverka valresultat i flera länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Sammantaget hade trollkontona och trollsidorna skapat 2,8 millioner följare. Lobbyföretaget hade åren 2012-2019 spenderat 812,000 USD enbart på Facebook-annonser, skriver Facebook i en separat artikel om fallet Archimedes Group.

 

Text: Torbjörn Sassersson. Läs hela artikeln på NewsVoice.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!