Utrikes

Efter påtryckningarna från svart makt-rörelsen – nu byter Uncle Ben’s logotyp

Uncle Ben's byter logotyp av politiskt korrekta skäl.

Det klassiska amerikanska varumärket Uncle Ben’s byter ut sitt namn och logotyp. Detta efter påtryckningar från den vänsterextrema och svarta rasideologiska miljön, som hävdar att både namnet och logotypen är rasistiska.

Företaget Mars, som tagit fram och utvecklat varumärket Uncle Ben’s, porträtterar den fiktive Uncle Ben som en afroamerikansk odlare känd för sitt högkvalitativa ris.




Vänsterextremister och den radikala svart makt-rörelsen har dock kritiserat namnet och logotypen för att bygga på ”rasistiska” stereotyper, bland annat för att “Uncle” härrör från gammal kulturell hövlighetspraxis i den amerikanska södern att tilltala svarta som “uncle” och “aunt” (“farbror” och “moster/faster/tant”).

I och med den aggressiva BLM-vågen som sköljer över USA liksom det övriga Väst ser Mars sig nu alltså tvingade att byta skepnad på sitt varumärke.

Som ett globalt varumärke vet vi att vi har ett ansvar att ta ställning när det gäller att sätta stopp för rasism och orättvisa. När vi lyssnar på konsumenternas röster, särskilt svarta, och våra medarbetares röster över hela världen, inser vi att det nu är rätt tid att utveckla Uncle Bens varumärke, inklusive dess visuella varumärkesidentitet, vilket vi kommer att göra.”, kommenteras namn- och logotypbytet i ett pressmeddelande.

Enligt ett utkast ska varumärkets nya namn bli “Ben’s Original”.

Rasism har ingen plats i samhället. Vi står i solidaritet med det svarta samhället, våra medarbetare och våra partners i kampen för social rättvisa”, skriver man.

De nya förpackningarna kommer att börja säljas från och med någon gång under nästa år.

Uncle Ben’s är ett av många varumärken i raden som tagits bort i samma förment “antirasistiska” anda. För blott en vecka sedan beslutade ishockeyklubben Frölunda Indians enligt samma trend satt de kommer att byta namn och logotyp.

 

 


Per Nordin
per.nordin@nyadagbladet.se

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!