2024 spås inte bli något roligt år för den tyska elbilsmarknaden och de stora tillverkarna låter meddela att man skär ner på produktionen.
– Den övre delen av elbilsmarknaden är nästan mättad, och det finns lite att erbjuda i det lägre segmentet på 25 000 euro, förklarar fordonskonsulten Jan Burgard.
BMW-vd:n Oliver Zipse har gjort sig impopulär och anklagats för att agera alldeles för försiktigt på elbilsmarknaden och för att inte på allvar satsa på att utmana Tesla och andra stora aktörer inom branschen.
Zipse var nämligen inte okritisk till elbilarnas framtid – istället varnade han för att efterfrågan kommer att minska i Tyskland och har offentligt förespråkat att man bör satsa på förbränningsfordon, hybrider och vätgasdrivna bilar, rapporterar Dagens PS. Nu verkar det som att han är på väg att få rätt.
Jan Burgard, chef för fordonskonsultgruppen Beryll pekar på att efterfrågan på elfordon minskar i Tyskland och att 2024 ser dystert ut i detta avseende.
– Den övre delen av elbilsmarknaden är nästan mättad, och det finns lite att erbjuda i det lägre segmentet på 25 000 euro, förklarar han.
Orealistiskt mål
Det är svårt att få elbilarna sålda och under 2024 förväntas försäljningen sjunka med hela 14 procent – delvis eftersom de statliga subventionerna dragits in. Det blir i så fall första gången sedan 2016 som elbilsförsäljningen sjunker.
Så sent som i oktober 2022 tillkännagav den tyska regeringen att man ville investera motsvarande 71 miljarder kronor för att till år 2030 ha en miljon laddstationer i landet – men i höstas fanns bara drygt 100 000.
För att nå det uppsatta målet måste byggandet ske minst tre gånger snabbare än idag och Zipse menar att det helt enkelt är orealistiskt att det ska finnas laddstationer i varje litet samhälle inom en snar framtid. Han pekar också på att det i andra europeiska länder är betydligt svårare att hitta laddstationer än i Tyskland.
Det tyska målet om att 15 miljoner elbilar skulle finnas på landets vägar innan 2030 bedöms som orealistiskt av Jan Burgard – och i november 2023 var enbart två procent av alla personbilar elektriska.
Utöver BMW:s redan tidigare ”försiktiga” hållning vad gäller elbilar har även Audi låtit meddela att verksamheten på elbilsområdet skärs ned, biltillverkaren Volkswagen har gett samma besked.