Den ingenjör som dog när hans Tesla Model X kraschade in i ett betonghinder hade tidigare varnat för att bilens autopilotsystem inte fungerade som det skulle och att systemet hade allvarliga brister.
Walter Huang som mannen hette hade innan dödskraschen berättat för familj och vänner i detalj om hur bilens autopilot fungerade dåligt och hade allvarliga fel. Det framkommer av dokument som nyligen släppts av en amerikansk haverikommission, skriver Daily Mail.
Det var den 23 mars 2018 som dödsolyckan inträffade och bilens autopilot feltolkade väglinjer och sedan körde rakt in i en motorvägsspärr i betong. Data som samlats in från olyckstillfället visar att bilen vid tidpunkten varken försökte bromsa eller svänga förbi barriären, dessutom ökade den farten precis innan kraschen.
Enligt dokumenten hade Huang tidigare klagat till sin fru och bror att bilen inte fungerade som den skulle och att den inte kände läsa av väglinjerna korrekt. Bilen togs också in på reparation men Tesla kunde inte reparera problemen just då.
Tesla har heller inte velat kommentera de problem med bilens autopilot som kommit fram i utredningen. Sedan tidigare har Huangs familj meddelat att de stämmer biltillverkaren för produktfel, felaktig produktdesign och felaktig marknadsföring av Autopilot.
Uppgifter har också framkommit att Huang inte ska ha haft båda händerna på ratten vid hela körtillfället och att han istället ska ha använt sin mobiltelefon.