Likt Paul Verhoevens science-fiction-opus Total Recall från 1990, kan invånare i Los Angeles nu hyra en förarlös taxi via företaget Waymos digitala app.
Tjänsten, som är tillgänglig dygnet runt, ses som ett stort steg mot ett helt nytt transportsätt – men väcker också frågor kring säkerhet och förlorade arbetstillfällen.
Det amerikanska bil- och teknikföretaget Waymo, en del av teknikjätten Alphabet Inc., lät i veckan meddela att deras Waymo One-tjänst nu finns tillgänglig för allmänheten i Los Angeles County.
Efter flera månader av tester på stadens gator med en begränsad grupp passagerare, öppnas nu tjänsten för alla som vill uppleva en tur i en förarlös taxi. Företagets nuvarande begränsning till vägarna inne i staden beror på att man än så länge inte tillåter motorvägskörning för robotbilarna.
Waymos vice vd Tekedra Mawakana i ett uttalande kring nyheten att man nu öppnar verksamhet i Los Angeles:
– Nu är det en spännande tid att välkomna alla i Los Angeles med på resan. Vår tjänst har mognat snabbt och våra förare omfamnar de många fördelarna med helt autonom körning.
Trots de tekniska framstegen och företagets optimism är Kaliforniens myndigheter försiktiga. Los Angeles lokala tjänstemän har efterfrågat ökad säkerhetsövervakning, och fackföreningar uttrycker oro för de potentiella konsekvenserna på arbetsmarknaden, där traditionella taxichaufförers jobb kan hotas.
LA … the day is finally here! Rides are now open to everyone in beautiful, sunny La-La Land. ✨No waitlists or invite codes required. Download and ride today → https://t.co/Oq3GtBJk2i pic.twitter.com/PDhxfSgSj5
— Waymo (@Waymo) November 12, 2024
Motorvägar ett problem
Waymo uppger att deras flotta, i dagsläget bestående av mer än 700 fordon, genomför över 150 000 resor varje vecka i städer som Phoenix, Bay Area och nu även Los Angeles. I Los Angeles betjänar för närvarande cirka 100 robotbilar stadens medborgare. Fordonen har redan blivit en välkänd syn i San Francisco, där Waymo har sin största flotta.
Trots entusiasmen återstår vissa praktiska hinder för de förarlösa fordonen. Då Los Angeles ofta är beroende av motorvägstransporter kan begränsningen till stadsvägarna göra resor både längre och dyrare.
Waymos talesman Chris Bonelli bekräftar att man på företaget är medvetna om problemet.
– Vi vet att motorvägar är kritiska för effektiv vägledning över stora serviceområden, och vi kommer att fortsätta flitiga tester för att erbjuda motorvägsvägar till våra förare i framtiden, sa Bonelli.
Företaget testar redan autonom motorvägskörning i både Phoenix och San Francisco, men i Los Angeles är dessa tester mer begränsade.
Ett antal mindre olyckor registrerade
Enligt en rapport från California Department of Motor Vehicles (DMV) inträffade den 13 maj en incident där en Waymo-taxi blev påkörd bakifrån på en motorväg.
– Vårt fordon verkar ha kört korrekt i sitt körfält när det träffades, och efter kollisionen körde vår autonoma specialist manuellt fordonet till vägrenen, förklarade Chris Bonelli.
Med undantag för motorvägsincidenten visar DMV:s register att 12 mindre olyckor med Waymobilar har loggats sedan mars i år.
Kaliforniens guvernör, Gavin Newsom, lade dock tidigare i år in sitt veto mot ett lagförslag som skulle ha krävt mer rapportering om olyckor från förarlösa bilar.
Intresset för tjänsten tycks vara stort i Los Angeles. När väntelistan öppnades tidigare i år registrerade sig nästan 300 000 personer, enligt Chris Bonelli.