Fortsättningsvis kommer produkter med Real Madrid-motiv som säljs i arabvärlden att censureras. Det är det kristna korset från klubbens välkända logotyp som tas bort för att inte riskera att reta upp känsliga grupper som kan tänkas ta illa vid sig av korssymboler.
Beslutet togs efter en överenskommelse med företaget Marka som är baserat i Förenade Arabemiraten och förändringen omfattar också all försäljning i Saudiarabien, Qatar, Kuwait, Bahrain och Oman, rapporterar ESPNFC.
På sociala medier är många fans nu missnöjda och menar att klubben viker ner sig för intoleranta krafter och att man borde vara stolta över sin historia istället för att försöka dölja den. Kritik har också lyfts mot kapitalismens starka påverkan av fotbollen och hur en etablerad logotyp snabbt kan ändras för att göra sponsorer och företag nöjda.
Real Madrids ledning menar själva att förändringen bara är positiv och kommer att ”hjälpa klubben att erövra fler hjärtan i landet”.