Audi ger sig in i F1-cirkusen

publicerad 3 september 2022
- av Jan Sundstedt
Audi Formel 1

Bilföretaget Audi ger sig nu in i den penningstinna Formel 1-cirkusen, lagom till seriens omställning till syntetiska bränslen år 2026.

F1 har ändrat reglerna på ett sätt som låter oss delta, säger Audis vd Markus Duesmann.

Det var med en lite försiktig ton som Audi och dess vd Markus Duesmann till slut tillkännagav företagets F1-satsning i Belgien härom veckan.


Annonser:


Jag känner att en världsmästartitel det första året efter anslutningen inte är realistisk, och kanske inte heller en förstaplats i ett enstaka lopp, lät Markus Deusmann kommentera under presskonferensen. Deusmann som för övrigt tidigare varit involverad i F1. Då för BMW när dessa ägde Sauber-teamet.

Audis vd Markus Duesmann tillsammans med bland annat F1-bossen Stefano Domenicali.

Audi har tidigare lovat att enbart tävla med elbilar, men går med från 2026 eftersom F1 då inför nya regler som kräver mer elektrifiering av tävlingsbilarna och att de i huvudsak ska tankas med syntetiska bränslen.

Vi har bestämt att bli en helt elektrisk biltillverkare och F1 har ändrat sina regler på ett sätt som låter oss delta, säger Markus Deusmann, som även tillade det nya kostnadstak som ska införas som ett skäl till att tävlingsserien nu blir väldigt attraktiv för Audi.

Audi ska utveckla och tillverka sin F1-bil vid Audi Sports högkvarter i Neuberg, Bayern. Det blir därför första gången på 10 år som en F1-motor byggs i Tyskland. Ett faktum som Audi är noggranna med att notera – en tydlig pik till landsmännen på Mercedes som numera låter tillverka sina F1-motorer i Storbritannien.

Exakt vilket team som blir partner med Audi och får tävla med deras F1-bil ska offentliggöras om några månader. Enligt Markus Deusmann är planen att teamet ska kunna konkurrera om mästartitlar inom tre år efter första starten.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.