Vad står bakom begreppet profilprodukter?

publicerad 5 februari 2021

Profilprodukter är ett begrepp som används i samband med marknadsföring.

Med all rätt! Profilprodukter är nämligen olika typer av varor vars främsta mål är att marknadsföra ett visst företag. Produkterna kan tillhöra olika grupper såsom kläder, tillbehör eller suvenirer. Låt oss ta ett exempel! T-shirts, luvtröjor och mössor med företagslogo på är typiska profilprodukter. Samma gäller även paraplyer, muggar, nyckelknippor och pennor. Idag har det också blivit populärt att dela ut godis (jul-, påsk-, eller alla hjärtans dag godisaskar). Den gemensamma nämnaren för dem alla är att de bär en logo, ett motto eller ett namn som förknippas med en viss verksamhet.

Vad är idén? Grundtanken bakom profilprodukter är att på ett lättsamt och icke-påträngande sätt marknadsföra en verksamhet. Ett stort plus är att hela processen kan idag skötas online vilket underlättar användarna enormt mycket.

Vilka är fördelarna med konceptet och är det värt att satsa på, rent finansmässigt berättas i nästa rubriker.

Fördelar med profilprodukter
En av profilprodukternas främsta fördelar är att de fungerar som en gåva eller den så kallade “give-away” på engelska.

Konceptet är inte speciellt nytt utan har varit med oss ett tag. Tanken är att ens målgrupp tar lättare emot en produkt eller tjänst ifall den presenteras i form av en present.

Alla, absolut all gillar att få en gåva helt kostnadsfritt. Det just i den principen hemligheten bakom profilprodukterna ligger. Företaget väljer en produktkategori som passar ens synsätt, tillverkar dem med logon på och delar ut varorna. Vad sker? Mottagaren får en gåva som denne kan bära på stan, på en träning eller på jobbet. Varje gång företagsvarumärket syns sker en marknadsföringsprocess.

Hur väljer man rätt profilprodukt? Lätt, genom att analysera sin målgrupp och undersöka vad som skulle passa den. Om förtaget vill nå ut till en yngre publik så passar det bra med coola kepsar. Består målgruppen av äldre personer kan nyckelknippor eller almanackor vara ett smart val.

Tanken är att produkten ska förknippas med företagets varumärke och bygga upp en image och en igenkännande.

Som en andra fördel kan det nämnas metodens hållbarhet eller långa livscykel. En profilprodukt kan användas under lång tid. Till exempel kan vi ta en T-shirt. Den varar i flera år ifall den tvättas rätt vilket betyder att ens marknadsföringskampanj pågår under alla år som T-shirten bär under.

Låg kostnad och ett positivt gensvar
Profilprodukter har en låg kostnad jämfört med andra marknadsföringsmetoder. TV-, radio och reklam i sociala medier innebär oftast en hög kostnad för företaget. Kampanjerna pågår i de allra flesta fall under en viss tid (någon dag eller maximalt några veckor) vilket är en kort tid. Kostnaden kan nå upp till flera tusen kronor och effekten är kortvarig. Så fort reklamen slutar visas, tenderar konsumenterna att glömma vad de sett. Givetvis, fungerar dessa metoder och har en önskad effekt men kostnaden för dem är väldigt hög.

Vad gäller profilprodukterna? Om man jämför dem med de ovanbeskrivna marknadsföringskanalerna är utgifterna kring en kampanj med profilprodukter väldigt låg.

Självklart, finns det en startinvestering som man måste bekosta dvs att köpa in tröjor, kepsar eller almanackor beroende på produktkategori. Själva trycket innebär också en viss utgift men när allt detta är betalt tillkommer det inga extra kostnader. Mottagarna gör resten av jobbet genom att använda produkterna.

För att sammanfatta innebär det konceptet en låg startkostnad som erbjuder en lång utdelning. Resultatet är att det stärker varumärket och synliggör företaget på ett behagligt och vänligt sätt. Med andra ord är det alltid en bra idé att satsa på en sådan typ av kampanj genom att placera profilprodukterna rätt och anpassa dem till förtagets främsta målgrupp.