Så ökar du tryggheten i butiken

publicerad 29 oktober 2020

Många butiksägare är frustrerade över coronasituationen som råder runt om i världen. Sverige är ett av de länder som klarat coronakrisen allra bäst, men tyvärr är den inte över ännu. Allt fler butiker kämpar med att få in kunder i butikerna och när väl kunderna är inne i butiken gäller det att skapa en bra kundrelation som leder till försäljning och merförsäljning. Lättare sagt än gjort, men det finns effektiva sätt att använda sig av.

Skapa trygghet – använd en griffeltavla för att informera om Coronaviruset

Vi ska titta närmare på hur du kan använda en billig griffeltavla för att skapa trygghet i din butik. Genom att ha en griffeltavla visar butiken tydliga riktlinjer angående coronaviruset och man tar ansvar. Något som får kunderna till att känna sig trygga. Det kan vara en avgörande faktor när en kund står och väljer mellan två olika butiker.

Ser man till den ekonomiska biten har den svenska ekonomin tagit minst skada av alla länder i EU, men det betyder inte att många butiker och affärer inte måste kämpa för att kunna gå runt. Sedan början på året har coronaviruset plågat Europas ekonomi och befolkning, nu börjar talen återigen att stiga.

Det betyder att 2:a vågen nu rullar in över Europa, vilket har fått många länder till att utfärda undantagstillstånd och det har i sin tur lett till att butiken stänger ner.

Den svenska modellen uppmanar till information

I Sverige har vi igen valt en öppen modell, vilket kräver att alla butiker informerar hur kunderna ska agera i varje butik. Tanken är att alla ska ta samma ansvar och det betyder även butiker. Det är viktigt att man som butik visar att man har tänkt till när det kommer till coronaviruset.

Exempelvis kan man som butik sätta upp en griffeltavla med instruktioner för hur man ska röra sig i butiken. En liten griffeltavla kan användas på kundtoaletten för att påminna om att tvätta händerna och likaså en griffeltavla vid kassan med uppmaning om att sprita händerna.

En del affärer använder griffeltavlor för vägg eller vanliga griffeltavlor som står i skyltfönster och griffelställ. Att använda en griffeltavla är populärt och har visat sig vara användbart. Det är enkelt att ändra texten och informationen på en griffeltavla om restriktionerna skulle ändra sig plötsligt.

Informera innan kunden kommer in i butiken

Stafflier till griffeltavlor finns också om man som butik skulle vilja placera griffeltavlan exempelvis utanför butiken. En griffeltavla utanför butiken visar kunden att butiken tar ett tydligt ansvar för smittspridning. På griffeltavlan kan man informera kunden om att exempelvis sprita av händerna innan man kommer in i butiken eller om det finns några specifika regler som gäller för just er butik i fråga.

Vissa butiker såsom möbelbutiker kanske avråder kunderna från av att prova olika typer av möbler så som sängar och soffor, för att minska risken för smittspridning. Det är ett utmärkt budskap att fördela innan kunden kommer in i butiken.

Det visar att butiken tar ansvar och att det är säkert att gå in i butiken. I andra fall såsom i grönsaksbutiker exempelvis kan liknande meddelande till kunder vara att endast röra frukt och grönsaker som man ska köpa. Det är upp till varje butik att skapa en säker och trygg miljö för kunderna.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.