Revansch för svenska casinon i rättssystemet

publicerad 25 oktober 2019

Ändringarna i spellagen var det kanske inte så många som märkte något av när de trädde i kraft i början av 2019. Men något som de flesta förmodligen märkte och lade ofrivilligt mycket uppmärksamhet på var frånvaron av casinoreklam och casinorelaterad marknadsföring i radio, tv och i det offentliga rummet.

Uppbrottet från den tidigare kavalkaden av casinoreklam blev en naturlig konsekvens av den nya lagens strama regler och förordningar.

Tur och otur bland svenska casinon

Bland alla svenska casinon är det Global Gamings tidigare spelsajt Ninja Casino och LeoVegas Gamings LeoVegas som testat gränserna mest när det gäller marknadsföringen i det nya spellandskapet i Sverige. Båda spelbolagen har hamnat i tvister med Spelinspektionen där den ena förlorat och den andra vunnit.

Dessa casinon och spelbolag är förstås inte de enda som varit tvungna att försvara sig, men man skulle kunna säga att de står för två helt olika vändpunkter för svenska casinon i rättssystemet.

För Global Gaming och Ninja Casino blev det väldigt hett om öronen under sommaren 2019. I juni vaknade spelsajten upp till nyheten att Spelinspektionen hastigt dragit tillbaka deras svenska spellicens samt att de från och med då inte längre var behöriga att bedriva spelverksamhet riktat mot svenska spelare och konsumenter.

Både innan och efter detta var det flera andra välkända nätcasinon som blivit tilldelade både varningar och sanktionsavgifter i mångmiljonbelopp, men ingen hade tidigare blivit av med sin licens.

Sedan fick vi vänta till hösten och oktober för kunna förvissa oss om LeoVegas seger mot Spelinspektionen i Förvaltningsrätten i Linköping. Spelinspektionen ville minimera licenstiden för LeoVegas och grundade sitt beslut i att LeoVegas hade misskött sina ansvarsområden på den brittiska spelmarknaden.

Det kom dock fram i Förvaltningsrätten att den promemoria från den brittiska spelmyndigheten United Kingdom Gambling Commission, UKGC, som Spelinspektionen använt som grund för sitt beslut, hade två viktiga faktorer som mer eller mindre ledde till LeoVegas seger.

Dels var det LeoVegas själva som uppmärksammade UKGC om att de brustit i den obligatoriska spelaröversynen på den brittiska marknaden, samt redovisat hur de åtgärdat problemet.

Den andra faktorn, och förmodligen den absolut viktigaste i det här fallet, var att de regelbrott som LeoVegas brutit mot även hade brutits av flera andra svenska casinon men som sluppit några påföljder. Däribland hittade man statligt ägda spelverksamheter.

Genom att inte behandla lika fall lika förlorade Spelinspektionen enligt både 1 kap. 9§ regeringsformen samt det EU-rättsliga förbudet mot diskriminering.

LeoVegas fick i sviterna av rättsprocessen en förlängd licenstid till det maximala; 5 år.

Uppsida för svenska casinon?

Efter LeoVegas-fadäsen verkar kriget mellan nätcasinon och Spelinspektionen trappas ned. Betyder det här att alla svenska casinon kuvats och att de inte längre vågar ta några risker i marknadsföringen, eller betyder det att Spelinspektionen lugnat ned sig med sitt återkommande anklagande?

Vi får helt enkelt se. Röken har fortfarande inte riktigt lagt sig efter den nya spellagens införande och hur utvecklingen för svenska spelmarknaden kommer fortskrida återstår att se.