GTA Online’s casino lägger press på debatten om in-game gambling

publicerad 28 augusti 2019

Möjligheten att kunna köpa chansbaserade föremål i videospel så som ”loot-boxes” eller ”loot-crates” har länge varit en stor pågående fråga på grund av mekanikens psykologiska och strukturella likheter med spel som casino erbjuder. Trots de stora frågesättningarna har Rockstar Games, ett spelföretag som alltid varit kända för sin kontroversitet, genom sin titel ”Red Dead Redemption” (2010) samt ”Red Dead Redemption 2” (2018) erbjudit fyra olika sorters casino-spel till sina spelare.

I år den 23 juli 2019 så utmanade spelföretaget Rockstar Games normerna återigen, efter att de släppte ”GTA V” (Grand Theft Auto 5) sin senaste expansion ”The Diamond Casino & Resort”. Där har spelare nu möjligheterna av att ta del och spela diverse casino-spel så som Spelautomater, Roulett, BlackJack och Three Card Poker, Horse Racing (hästar) samt Lucky Wheel som är ett spinnande hjul som du kan en gång per dag kan snurra, för att ha möjlighet att vinna ett slumpmässigt pris som t.ex. ytterliga in-game valuta, kläder eller en sprillans ny sport-bil.

Rockstar Game’s framhävande av virtuellt casino

De framgångsmetoder Rockstar Games använder för att framhäva casino-spelen som ”virtuella spel” görs genom att oddsen både är betydligt högre än vad som erbjuds i riktiga casino samt att alla odds alltid är synliga för spelaren genom spelets gång. Utöver de synliga och ökade oddsen har även Rockstar Games introducerat en ny valuta i spelet som går vid namnet ”chips”, för att separera spelets nya spelelement från den befintliga ”GTA dollar” som är spelets in-game valuta.

Nu kan man förvisso inte köpa chips med riktiga pengar men på andra sidan så kan det uppmuntra spelaren att köpa ytterliga GTA$ med riktiga pengar, för att sedan växla dem mot ytterliga chips. Även om spelet inte tillåter användare att konvertera GTA$ tillbaka till riktiga pengar så är den stora frågan om det fortfarande kan bidra till utveckling av spel-problem eftersom det simulerar äkta casino. Trots att kopplingen mellan riktiga pengar och GTA$ endast går en väg (från riktiga pengar till GTA$) så är denna korrelation mycket större än andra delar av spelet som i majoriteten av fallen består av fiktiv kriminalitet.

Spel-lagars påverkan av spelelementet

Per idag är det över 50 länder vars spelare inte tillåts att ta del av detta spelelement och anledningen till detta pekar mot respektive spel-lagar som gäller i länder som bland annat Peru, Vietnam, Iran, Polen eller Island. När en spelare försöker ta del av spelen från dessa länder så visas ett felmeddelande på skärmen: “Den här funktionen är inte tillgänglig för dig.”. Genom att begränsa vissa länder från att delta i det nya spelsegmentet så undviker Rockstar Games risken för granskning av juridiskt och socialt ansvar, framförallt i länder med högt spelberoende eller med stark moralisk motstånd till casino-spel.

Detta är ett ämne som Rockstar Games än idag valt att inte kommatera kring, så den exakta baktanken med begränsningarna är fortfarande inte klargjort. Om Rockstar varit i dialog med respektive tillsynsmyndigheter i varje land eller om de gjort en intern risk-analys och därefter dragit en slutsats, är något som för nuvarande stund förblir oklart. En sak är helt säkert, Rockstar Games har med sina interna casino-spel satt högre press på debatten och frågorna kring möjligheterna för chansbaserade spel såsom virtuella casino eller loot-boxes där du mottar objekt eller in-game valuta vars utger olika värden i form av riktiga pengar.