Företagarna: Anställ lgbt-personer – vinsterna är inte bara ekonomiska

publicerad 17 juni 2020

Lgbt är ett samlingsbegrepp över personer som är homo-, bi- och transsexuella. Det är en grupp som genom årens lopp har fått motstå mycket orättvisa, som har varit helt obefogad, men nu ser det ut att blåsa annan vind i seglen. Alla lagar och rättigheter finns, sedan flera år tillbaka, på plats och idag är det olagligt att diskriminera en person på grund av deras läggning. Men den sociala acceptansen har låtit vänta på sig – något som nu vänder när näringslivet tar första stegen.

Oväntade vinster

Den Europeiska Unionen har tjugosju olika medlemsländer, som alla är uppbyggda på lite olika sätt och givetvis har olika kultur. Och tur är väl det, för ut ett ekonomiskt perspektiv finns det inget som är så dumt som att bara satsa på en enda specifik sak. Det är något EU-ledarna har fått upp ögonen för, varför man idag strävar efter att vi ska lära av varandras skillnader, snarare än att vi ska försöka vara så lika som möjligt.

EU:s roll 

Tidigare har Europeiska Unionen kritiserats för att man har skapar lagar som har försökt att eliminera de skillnader som har funnits länderna emellan. Det kan har varit så simpla saker som lakritspipor, strapon, strålkastare eller något helt annat. Även lagar som rör hemsidor som har webbshoppar som Lovebuddy eller upplysningssidor som SVT har också fått ge vika för åtskilliga lagar som har skapats i EU, med föremålet att alla EU-länder ska vara enhetliga och lika som möjligt.

Men nu spelas det annan musik i högtalarna och många EU-ledare har vänt om och förespråkar istället att vi ska lära av varandras skillnader. Det har i sin tur fått näringslivet att följa samma spår. Att skapa arbetsplatser med många olika typer av människor har visat sig vara en stor succe inte minst ekonomiskt, men även andra områden har fått uppsving.

Slående resultat

Självfallet blir varje företag rikare på kunskap, genom att anställa olika typer av människor. Det är ganska enkelt när allt kommer omkring. Ett företag som exempelvis bygger soffor kan med varierad personal sätta sig in i fler människors liv och på så vis också anpassa produkterna, så de lever upp till fler krav som ställs av olika personer.

I slutändan innebär det en ekonomisk fördel, eftersom produkter som vänder sig till en bredare målgrupp har fler potentiella köpare – något som resulterar i en ökad vinst för företaget. Att anställa olika typer av personer, från olika samhällsgrupper, kan alltså visa sig vara en riktig succe för de flesta företag på marknaden, oavsett om det rör sig om privata näringsidkare eller kommunala bolag.