Ett komplement till den digitala marknadsföringen

publicerad 11 augusti 2020

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


19 462 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Många av dagens företag och startups är experter på digital marknadsföring. Det kan handla om hur man når ut i sociala medier och skapar interaktion med kunderna. Det kan även handla om hur man når fram med bilder och videor på Instagram. Dessutom är många företag kunniga när det gäller SEO och att synas högt upp i resultatlistorna på Google. Det många inte kan lika bra är den fysiska, mer traditionella marknadsföringen. Men den är minst lika viktigt!

Marknadsför er med hjälp av profilprodukter

Det finns nämligen massor av bra sätt att marknadsföra sitt företag på. Det finns metoder som är väldigt effektiva och inte kostar särskilt mycket pengar. De är inte alltid digitala – det kan handla om att besöka mässor och dela ut profilprodukter, något som många företag missa idag. Med hjälp av USB-stickor med företagets logga på eller reklampennor med tryck kan det positiva ryktet om ditt företag spridas på ett långt mer effektivt sätt än vad ett genomsnittligt inlägg på Instagram gör.

Tänk själv hur många som ser företagets logga på en penna du delat ut – jämfört med hur många som brukar gilla företagets inlägg på Instagram. Det finns massor av fördelar med att möta kunderna på mässor och vid andra fysiska evenemang. Glöm inte bort att delta i de sammanhang som är viktiga inom din bransch.

Lär er av andra

När ni besöker fysiska evenemang lär ni er av andra företag inom er bransch. Kanske kan ni lära er en del om hur de gör när de marknadsför sig. Det är en stor fördel med att finnas med i fysiska sammanhang. Ni får möjlighet att träffa likasinnade – både potentiella kunder och företag inom samma bransch. Ibland spelar det kanske inte så stor roll om det är en kund eller konkurrent – det viktiga kan vara att lära sig något nytt.

Det gäller nämligen att alltid utvecklas om man ska lyckas som företagare. Konkurrensen är stenhård inom många branscher och det gäller att alltid vara på tå. Så om du vill lyckas som företagare gäller det att omvärldsbevaka på ett effektivt sätt. Du når självklart en lång bit med hjälp av Facebook och LinkedIn, men det är många gånger i de personliga samtalen med kunder och konkurrenter som du lär dig riktigt viktiga saker om branschen.

Utveckla ditt nätverk

Så se till att du utvecklar ditt nätverk på ett effektivt sätt. Det gäller att träffa mycket människor. Rätt vad det är träffar du på någon som du vill samarbeta med och som du upplever kompletterar dig själv på ett bra sätt. Det är svårt att skapa den typen av kontakter med sociala medier och på nätet.

På många orter anordnas det så kallade “LunchIn”-träffar där man träffar andra företagare och äter lunch tillsammans. Det är ett trevligt och bra sätt att lära känna nya människor och hitta nya kunder. Det gäller nämligen att vara social och utåtriktad om det ska gå bra. Det är sällan ett företag utvecklas särskilt mycket om ledaren för företaget mest sitter inne på sitt kontor och svarar på mejl.

Det gäller istället att våga sig ut – ta nya kontakter och lära sig nya spännande saker. På det sättet kan företagets verksamhet utvecklas och på sikt tjänsterna eller produkterna som företaget säljer. Det finns nämligen massor av spännande saker att lära sig inom alla branscher. Tekniken utvecklas ständigt och det görs nya upptäckter inom alla områden. Så det gäller att hänga med om man vill vara ett av de bästa företagen inom sin bransch. Om ni följer våra goda råd i den här artikeln kommer det säkert att gå alldeles utmärkt.