eSporter blir en viktig hörnsten för spelindustrin

publicerad 5 juni 2020

eSporter är ett relativt nytt fenomen i spelindustrin och har även visat sig vara en viktig del för en industri som är hårt pressad. Många av oss växte upp med att man samlade sin vänkrets runt en konsol för att avnjuta en släng av Super Mario eller Crash Bandicoot. Idag samlas spelentusiaster för sina spelupplevelser på utsålda arenor. Dessa tillställningar streamas dessutom till åskådare världen över och har i vissa fall även egna Tv-kanaler. Idag står även enorma prissummor på spel för de professionella spelarna och fanskarorna ser upp till sina idoler inom eSporten, precis som vilken tennis eller fotbollsspelare som helst. Steget till sportvärlden kanske blir än mindre om eSporterna blir en del av de olympiska spelen, som vissa verkar för.

eSporters ökning i popularitet i Sverige

Trots den globala uppmärksamhet och uppåtgående trend som är tydlig världen över så sker tillväxten inte lika lavinartat i samtliga världsdelar. Kina har utan tvekan den största andelen eSport-fans där lite mer än en fjärdedel av befolkningen rapporteras titta på eSporter. En god indikation på det kinesiska intresset är exempelvis vid ett finalspel 2018 där över 203 miljoner kineser tittare registrerades jämfört med endast två miljoner från övriga världen.

I Europa växer dock detta fenomen i stadig takt där Skandinavien ligger i framkant med störst tittarskaror, mycket tack vare storsatsningar av företag som MTG. Enligt mätningar har Sverige och Danmark de största antalen av eSport-fans i Europa med upp till 9% av befolkningen i tittarantal per månad. Är detta anledningen till att trenden även växer stadigt för e-sport betting på mobilen?

eSporter – en växande spelmarknad

eSporter växer kraftigt i antal spelare men även i antal sportfans som väljer att betta på eSporter. Idag kan man betta på eSportmatcher mellan professionella spelare hos ett stort antal spelbolag, där resultat på enskilda matcher, poäng och ligavinnare finns som alternativ; dessa spelmarknader är helt enkelt en förlängning av traditionell betting.

Detta medför att intresset för eSporter ökar lavinartat eftersom exponeringen via bettingindustrin gör spelen och tillställningarna intressanta för fler än de som endast är intresserade av själva spelen i sig. Denna utveckling hade förmodligen skett naturligt utan spelbolagens hjälp, men trenden pekar just nu spikrakt uppåt.

Sportevenemang och ligor som LaLiga och Premier League har ställts in eller skjutits upp på framtiden världen över och haft en stor inverkan på spelbolagens ekonomi. Det har blivit tydligt att en förändring måste ske och att spel på eSportmatcher har naturligt placerat sig i toppen av alternativa spelmarknader.

Trots att eSporterna fyller ett tillfälligt tomrum i spelindustrin för tillfället så är det väldigt troligt att fenomenet är här för att stanna jämsides det traditionella spelandet på sport.