E-handelsstatistik du behöver känna till

publicerad 19 augusti 2022

E-handel försäljningen nådde i början av 2021 4.891 miljarder dollar. 2024 tror experter att siffrorna ska hamna på ungefär 6.388 miljarder dollar per år.

I och med utbrottet av COVID-19 2020 skedde dock en oöverträffad ökning av online-shopping. Den globala pandemin har tvingat många människor att stanna hemma och handla på nätet för varor som de normalt skulle ha köpt personligen. På grund av detta har vi sett en betydande ökning av e-handel försäljningen under det senaste året.

Varför väljer människor att handla på nätet?

Det finns många anledningar till att människor väljer att handla på nätet i stället för på plats. Ett av de viktigaste skälen är att det helt enkelt är bekvämare. Människor kan handla från sitt eget hem och få varor levererade direkt till dörren. Dessutom får man tillgång till ett mycket bredare utbud av produkter än vad man kan hitta i en butik. Dessutom är det ofta billigare att handla på nätet än att handla personligen, eftersom de allmänna kostnaderna för att driva ett nätföretag är lägre.

Shopify är plattformen med många aktiva nätbutiker. Man kan se att ökningen av e-handel försäljningen är goda nyheter för företagen, eftersom den ger dem en större marknad att sälja sina varor till. Det är dock också viktigt att komma ihåg att denna tillväxt kommer med vissa utmaningar. En av de största utmaningarna är att se till att varorna levereras i tid och i gott skick. En annan utmaning är att se till att kunderna är nöjda med sina inköp och inte upplever några problem.

Utvecklingen för e-handeln

På det hela taget är ökningen av e-handel försäljningen en positiv utveckling för både företag och konsumenter. Det är dock viktigt att komma ihåg att det finns vissa utmaningar som måste hanteras för att säkerställa en smidig och framgångsrik övergång till en värld på nätet.

Om du är intresserad av att starta ett e-handelsföretag, eller om du redan har ett, är det viktigt att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna. Detta kommer att hjälpa dig att se till att din verksamhet är framgångsrik och att du kan tillgodose dina kunders behov.

Om du vill veta mer om e-handel och hur man startar ett onlineföretag finns det många resurser tillgängliga. Ett av de bästa ställena att börja är att läsa artiklar och bloggar som skrivits av experter på området. Du kan också hitta användbar information på webbplatser som Shopify och Amazon. Dessa webbplatser kan ge dig allt du behöver för att komma igång, inklusive mallar, handledning och support.

När du är redo att starta ditt eget e-handelsföretag finns det några saker du måste tänka på. Först och främst måste du välja en nisch. Detta är det område som du kommer att fokusera och sälja produkter i. Det är viktigt att välja en nisch som du brinner för, eftersom det då blir lättare för dig att marknadsföra ditt företag och hitta kunder.

När du har valt din nisch måste du skapa ett produktsortiment. Detta är det sortiment av produkter som du kommer att erbjuda till försäljning på din webbplats. Du måste se till att ditt produktsortiment är varierat och tilltalar många olika kunder.

Slutligen måste du skapa din webbplats. Det är här du kommer att lista dina produkter och ge information om ditt företag. Du måste också välja en betalningsförmedlare, till exempel PayPal eller Stripe. När din webbplats är klar kan du börja marknadsföra ditt företag och locka till dig kunder.

E-handels statistik och prognos för 2023

E-handelssektorn har vuxit snabbt under de senaste åren och försäljningen på nätet ökar med mer än 20 procent varje år. Denna trend väntas fortsätta under de kommande åren och e-handel försäljningen kommer att nå 4,5 biljoner dollar år 2023.

Denna tillväxt drivs av ett antal faktorer, bland annat den ökande populariteten av online shopping, tillväxten av mobil handel och e-handelns expansion till nya marknader.

Vad är det som driver e-handelns tillväxt?

Populariteten av online shopping är en av de viktigaste drivkrafterna bakom e-handelns tillväxt. Näthandlarna lockas av att nätbutikerna är bekväma och enkla att använda, samt av den ett brett utbud av produkter.

Tillväxten av mobil handel driver också på e-handelns tillväxt. Fler och fler konsumenter använder sina smartphones och surfplattor för att handla på nätet, eftersom det är bekvämt och snabbt. Dessutom gör utvecklingen av ny teknik som NFC (Near Field Communication) och RFID (radiofrekvensidentifiering) det lättare att gör inköp med hjälp av mobila enheter.

E-handelns expansion till nya marknader är en annan drivkraft för tillväxten.

E-handelsföretagen expanderar till nya länder och regioner, vilket gör det lättare för konsumenterna att handla på nätet. Dessutom gör tillväxten av gränsöverskridande e-handel det möjligt för konsumenter i olika länder att handla från varandra.

Vilka utmaningar står e-handeln inför?

Trots e-handelns starka tillväxt finns det fortfarande vissa utmaningar som måste lösas.

Dessa är bland annat följande:

Utvecklingen av säkra betalningssystem: En av de viktigaste utmaningarna för e-handeln är utvecklingen av säkra och effektiva betalningssystem. Detta är viktigt för att säkerställa att konsumenterna känner sig trygga och säkra när de handlar på nätet.

Kampen mot bedrägerier: En annan utmaning för e-handeln är kampen mot bedrägerier. Nät köpare måste kunna lita på att deras personliga och ekonomiska information är säker när de gör ett köp.

Tillväxten av förfalskade varor: En annan utmaning för e-handeln är ökningen av förfalskade varor. Detta är ett problem eftersom det kan skada varumärkets rykte och leda till förluster för företagen.