Detta visste du inte om BankID

publicerad 19 oktober 2020

Användningen av BankID har ökat lavinartat sedan introduktionen i början av 2000-talet. Under 2019 hade 97,5% av svenskarna mellan 21 och 50 år, ett eller flera BankID, enligt Statistiska Centralbyrån. Över fyra miljarder transaktioner genomfördes under samma år. Lär dig mer om historien bakom BankID och fördelarna med den nya tekniken.

Fördelar och utmaningar med BankID

Majoriteten av svenska befolkningen använder sig i dagsläget av BankID. Något som var otänkbart för knappt 20 år sedan. Användningsområden är många, men tekniken för med sig en hel del utmaningar. Andra betalsätt fasas ut, nu när nästan hela svenska befolkningen i allt större utsträckning förväntas ha en fungerande BankID app i mobiltelefonen eller plattan. Tjänsten används hos de flesta myndigheter, kommuner, banker men inte minst betaltjänster.

Den nya tekniken har dock gjort det svårt för många att hänga med. Även myndigheterna tvingas betala stora summor för att hela tiden uppdatera nya system, allteftersom näthoten ökar behov av säkrare system. Allt fler äldre luras på sina besparingar och ID-kapningar har blivit vanligare.

Fördelarna är dock många. Det är lättare att handla, beställa och deklarera. Är du en av de som gillar att spela nätspel på nätcasino blir det mycket smidigare för dig att plocka ut vinsterna. Det är cirka 90% av alla Casino i Sverige som erbjuder identifiering med BankID. Du som älskar att spela kan hitta bäst casino bonus här och med hjälp av BankID kan du snabbare ta ut dina vinster.

Historien bakom BankID

Det var under 2001 då Sverige var ordförandeland i EU som olika myndigheter började diskutera ”24-timmarstjänster” för sina medborgare. Efterfrågan efter teknik som skulle möjliggöra elektronisk underskrift, skyndande på en ändring av gällande EU lagar och den elektroniska underskriften kom att likställas med den fysiska. Eftersom e-legitimationer för enskilda individer hade inneburit för höga kostnader, tittade man på en annan lösning, nämligen internetbankerna.

Bankernas samarbete mot ett gemensamt mål

För nästan 19 år sedan, var det inte många som kunde föreställa sig att BankID skulle sprida sig så fort och till så många viktiga delar i samhället. De flesta av bankerna såg dock möjligheten med en framtida och enklare lösning på nätbetalningar och skapade ett konsortium. Syftet som det står på BankID’s egen hemsida var att: ”att utveckla en generell infrastruktur för e-legitimationer, som ska uppfylla kraven från myndigheter och banker och kunna accepteras av allmänhet och företag. Förhoppningen är att kunna tillfredsställa behovet av e-tjänster i samhället.” 2002 bildades därför Finansiell ID-Teknik BID AB.

Den första BankID legitimationen utfärdades 2003, redan två år efter initiativet. Närmare 30,000 svenskar lockades att skriva under sin självdeklaration elektroniskt med BankID.

BankID är här för att stanna

Under november 2005 blev det möjligt att utföra ärenden med sitt BankID på kort. Sverige uppmärksammades för sin användning av BankID och ett flertal utländska myndighetsdelegationer kom till Sverige på besök. Sex år efter att Finansiell ID-Teknik startades köpte SEB 18,3 % av aktierna och på så sätt blev de största ägarna, samtidigt som projektet med att få BankID i mobilen var i full gång.

Förutom att allt fler banker anslöt BankID till internetbanken var det dags för ett förhandstest av BankID i mobilen 2009. Redan nästa år lanserades tjänsten genom Swedbank och mobiloperatörerna Telia och Telenor. Kort därefter hakade andra banker på. Lanseringen av Mobilt BankID 2011 för mobiltelefoner och surfplattor var ett faktum.