Bli bättre på fotboll med dessa träningstips

publicerad 28 oktober 2020

Det finns egentligen bara ett sätt att bli bättre på fotboll, och det är regelbunden träning. Om du älskar att spela fotboll, oavsett om du gör att hålla dig i form eller för att bli bättre, varför inte ta det till nästa nivå?

Som fotbollsspelare gäller det också att man tar pauser lite då och då. För att spela en hel 90-minuters match måste man vara i toppform rent fysiskt. Om du bara spelar för skojs skull så kommer du ta mer pauser än proffsen gör. Då kan det vara bra med något fotbollsrelaterat tidsfördriv. På sajter som casinostugan.com kan du hitta massor av fotbollsrelaterade slots som erbjuder bra tidsfördriv när du sitter på avbytarbänken.

Det finns många saker du kan göra förutom att värma upp och spela matcher för att förbättra din skicklighet och göra din träning mer effektiv. Nedan går vi igenom några av dem sakerna.

Ta hand om din hälsa utanför spelplanen
Som fotbollsspelare måste man vara i toppform för att prestera som bäst. Det gäller att äta en allsidig kost innehållandes fisk, kött, potatis, ris, grönsaker och frukt. Det är viktigt att du undviker skräpmat. Fet eller söt mat kommer bara förhindra din träningsförmåga.

Sömn är den andra viktiga punkten på hälsolistan. Att sova upp 8–10 timmar varje natt och att ha en regelbunden dygnsrytm är väsentligt för att du ska kunna prestera på topp. Den regelbundna dygnsrytmen gör det enklare att somna, och den långa sömnen ger kroppen mer tid att återhämta sig. Ännu ett tips för att somna tidigare är att undvika skärmar innan du går och lägger dig. Det blåa ljuset påverkar kroppens naturliga dygnsrytm och kan göra det svårare att somna.

Bygg upp en grundläggande muskelstyrka
För en fotbollsspelare är benmuskelaturen och magmuskelaturen de viktigaste muskelgrupperna att bygga upp. Här gäller det at man tränar både explosivitet och uthållighet. Det är också viktigt att spelaren inte bygger upp alldeles för hög muskelmassa genom att styrketräna med alldeles för hög volym. Detta gör spelaren orörlig och långsammare. Glöm heller inte bort resterande kroppsdelar som armar, bröst och rygg. Dessa spelar också en väsentlig roll när det kommer till prestationen på spelplan.

Uthålligheten kan med fördel tränas genom att köra intervallträning. Under en match springer ju oftast spelare i intensiva intervaller följt av joggning eller gång. Genom att göra intervallerna med en boll kan du dessutom öva upp din teknik samtidigt. Träna då också på att kolla upp och hålla ögonen på din omgivning istället för bara på bollen.

Bygg upp grundläggande rörlighet
Rörlighet bör främst tränas beroende dina egna behov. Rörlighet varierar väldigt mycket från person till person, vilket också innebär att det varierar hur viktigt det är att öva på från person till person. Att ha bra rörlighet är någonting som är mycket viktigt. Det förbättrar din spelförmåga och förhindrar skador. Om du däremot blir alldeles för rörlig kan detta innebära nedsatt prestationsförmåga, så se till att träna rörlighet med måtta.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.