Norsk bankreklam framställer ”Harald” som en riktig kund, trots att han i själva verket är AI-skapad. Digitaliseringsminister Karianne Tung överväger nu ny lagstiftning för märkning av sådant innehåll.
I en reklamkampanj på sociala medier skriver norska Sparebank 1 Østlandet att ”Harald (29) tjänar pengar utan att lyfta ett finger”, med en tillhörande bild på mannen. Harald existerar dock inte, utan är skapad av artificiell intelligens i marknadsföringssyfte. Detta framgår dock inte någonstans i annonsen.
Siv Stenseth, kommunikationsdirektör på banken, medger att man inte tänkt igenom annonsen innan den publicerades för allmänheten.
– Det här är ett fall som vi bara kan ta lärdom av. Vi har gjort några misstag här, säger Stenseth till norska statskanalen NRK.
”Måste märkas”
Heri Ramampiaro, avdelningschef och professor vid avdelningen för datateknik och informatik vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), pekar mot att den här typen av användning av AI är problematisk ”om det används för att medvetet lura människor”.
– Saker som genereras av artificiell intelligens måste märkas, och det är där myndigheterna bör engagera sig. Ju förr, desto bättre. Det finns ingen anledning till att vi i Norge inte ska vara bra på det här, säger Ramampiaro.
Digitaliseringsminister Karianne Tung menar att regeringen i nuläget arbetar med förslag på hur man ska reglera, utveckla och använda AI i Norge. Hon ställer sig också kritisk till att innehåll som skapats av AI utger sig för att vara autentiskt.
– På samma sätt som för illustrativa foton eller retuscherade bilder anser jag att det finns objektiva skäl till att detta bör märkas. Jag kommer därför att överväga ett förslag om ett lagkrav, säger Tung.
”Ska använda en riktig kund nästa gång”
Siv. Stenseth bedyrar att man i fortsättningen kommer att gå tillbaka till att använda riktiga kunder när man skapar denna typ av annonser.
– Vi kommer att göra som vi brukar. Det vill säga att använda bilder med riktiga människor i våra annonser. När vi skapar en kundberättelse kommer vi att använda en riktig kund, säger hon.