Finländska myndigheter förväntas inom kort avsluta förundersökningen mot tankfartyget Eagle S, som anklagats för att ha orsakat skador på kraftkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland, samt på flertalet telekommunikationskablar i Östersjön.
Misstankarna riktades initialt mot Eagle S, som påstods ha dragit sitt ankare medvetet längs havsbotten och därigenom skadat kablarna.
Finska myndigheter bordade fartyget och inledde förhör med besättningen. Tullen meddelade dock att ingen brottsutredning kommer att inledas mot besättningen, då dessa inte bedöms att uppsåtligen ha brutit mot några sanktioner.
Hittills har heller inga övriga bevis presenterats som tyder på att besättningen avsiktligt skulle ha orsakat skadorna. Centralkriminalpolisen har uppgett att den aktiva inledande fasen av förundersökningen snart är avslutad, rapporterar Helsingin Sanomat via TT.
Trots detta kvarstår misstankarna om grovt sabotage mot Eagle S. Fartyget är fortsatt beslagtaget, och en finsk domstol har avslagit ägarens begäran om att släppa det.
Questions arise over Baltic Sea cable damage, with officials leaning towards accidental causes, though skepticism looms. The Eagle S tanker incident raises concerns. Investigations continue. #BalticSea #accident #Russia
link: https://t.co/6cjhrI0jHG pic.twitter.com/m6Xhz7vSRA
— Cybersecurity News Everyday (@TweetThreatNews) January 22, 2025
Saknas bevis
Ryssland har hela tiden avfärdat västerländska påståenden om att ryska fartyg medvetet skulle ha saboterat undervattenskablarna som ”grundlösa”. Det ryska utrikesministeriets talesman, Maria Zakharova, hävdar att den USA-ledda militärpakten Nato skapar myter för att rättfärdiga en ökad närvaro i Östersjön och för att begränsa rysk oljeexport.
Noteras kan att inga konkreta bevis som kopplar Ryssland till händelsen till dags dato har presenterats, enligt Helsingin Sanomats uppgifter med hänvisning till fem källor som är insatta i utredningen. Uppgiften bekräftas även för Hufvudstadsbladet av en källa inom den finska statsförvaltningen med insyn i fallet.
Under tiden fortsätter Finland och Estland att arbeta med reparationer av de skadade kablarna. Fingrid, Finlands nationella stamnätsoperatör, har begärt att en domstol beslagtar Eagle S för att säkra skadeståndsanspråk relaterade till Estlink 2.
Samtidigt har Nato ökat sin närvaro i Östersjöregionen i vad man beskriver som ”en försiktighetsåtgärd mot potentiella hot mot kritisk infrastruktur”. Häromdagen inleddes Operation Baltic Sentry, som ska patrullera och skydda viktiga undervattensstrukturer som gasledningar och internetkablar.
De finländska myndigheterna framhåller att utredningen av Eagle S beräknas vara slutförd inom kort.