Annons:

Tanums världsarv firar 30 år med bronsåldersfestival

Uppdaterad augusti 16, 2024, Publicerad augusti 16, 2024
– av Sofie Persson
Hällristningarna i Tanum lockar årligen besökare från när och fjärran.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

171 300 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Nedräknare
0 Dagar
0 Timmar
0 Minuter

Det är 30 år sedan hällristningarna i Tanum utsågs till världsarv på Unescos lista, något Vitlycke museum nu firar genom att anordna en bronsåldersfestival.

Festivalen kommer att bjuda på en rad aktiviteter för hela familjen med bland annat pilbågsskytte, guidade turer och att prova på täljsten. Samtidigt kommer Bronsåldersgården, en rekonstruktion av två långhus från äldre respektive yngre bronsålder, att väckas till liv med personer som kommer att vara klädda och leva som på bronsålderstid. Där kommer man exempelvis att kunna få se tidstypiska hantverk med bland annat bärnsten, läder och flinta.

Jag hoppas att fler får upp ögonen för tidsperioden, vi har en uppsjö av roliga aktiviteter för hela familjen. För den redan invigde finns också många tillfällen att nörda ner sig ordentligt i alla aspekter av livet under bronsåldern, säger Emma Backelin, museipedagog och programproducent på Vitlycke museum, till VGRfokus.

Vidare kommer dansk-kanadensiske tatueraren Colin Dale, som är känd för sina historiska motiv, att medverka på festivalen. Museets experter kommer även att berätta mer om hällristningarna och hur de knackades ut, och det kommer att finnas en hantverksmarknad och en modevisning där personal från museet och festivaldeltagare får visa upp bronsålderskläder.

Annons:

Ett enormt arbete och hantverksskicklighet ligger bakom plaggen, så att få se dem visas upp i all sin prakt kommer att bli superkul! säger Backelin.

Festivalaktiviteterna kommer att hållas på engelska, eftersom man förväntar sig gäster från andra delar av Europa. Däremot är man välkommen att ställa frågor på svenska. Festivalen kommer att pågå 20–25 augusti och museets öppettider är 10.00–17.00.

Fakta: Hällristningarna i Tanum

Första gången en hällristning från världsarvet nämns är 1751 av överste Johan Mauritz Klinckowström. Senare började man studera hällristningarna under 1800-talet, där bland andra prästsonen Carl Georg Brunius gjorde avbildningar av flera av de stora hällarna mellan åren 1815–1818. Totalt finns det drygt 600 kända platser med hällristningar i världsarvet i Tanum, sammanlagt omkring 41 kvadratkilometer, som dateras till cirka 1 700–300 f.Kr.

Bland ristningarna finns tiotusentals enskilda bilder, men motiven är ganska få. De flesta ristningar föreställer skepp, människor och djur. Däremot är det vanligaste motivet den så kallade skålgropen, vilken kan beskrivas som en inristad prick. På Aspeberget finns exempelvis ett tjugotal hällar. Den största och mest kända, som kallas Tjurristningen, finns på den norra delen av berget.

Cirka två kilometer från Vitlycke museum ligger också "Spjutgudens häll", som är en avbildning av en jättestor man med spjut. Troligen är denna den största människoavbildning på en hällristning i Europa.

Källa: Världsarvet Tanums hällristningar, Västsverige

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Annons:

Drew Struzan är död – mästaren bakom ikoniska filmaffischer

Publicerad idag 11:48
– av Jan Sundstedt
Drew Struzan
Drew Struzan blev 78 år.

Drew Struzan, den amerikanske affischillustratören som skapade några av filmvärldens mest omisskännliga motiv, har avlidit vid 78 års ålder efter en tids kamp mot Alzheimers sjukdom.

Nyheten offentliggjordes via hans officiella Instagram-konto, där familjen uttryckte sorgen över att ha förlorat en konstnär som levde och andades filmkonst.

”Det är med tungt hjärta som vi måste berätta att Drew Struzan gick bort igår, den 13 oktober”. I samma inlägg betonades hur ofta han talade om hur mycket hans fans uppskattade hans konst — en glädje han ofta delade med dem.

”Vi tycker att det är viktigt att ni alla får veta hur många gånger han uttryckte sin glädje över att ni uppskattade hans konst.”

Annons:

Efter Struzans bortgång har hyllningarna strömmat in från filmvärldens tyngsta namn. Kända regissörer, producenter och kollegor har talat om hur hans konst inte bara marknadsförde filmer — den berikade dem känslomässigt och skapade starkare band till publiken.

Ett konstnärskap som satte en ny standard

Drew Struzans karriär sträckte sig över decennier och omfattade över 150 affischer. Redan tidigt i sin bana arbetade han med skivomslag åt stora artister som Alice Cooper och The Beach Boys, innan han övergick till filmens värld under 1970-talet.

Hans genombrott inom filmaffischer kom ofta kopplat till samarbeten med George Lucas och Steven Spielberg, där Struzan fick möjlighet att visualisera filmernas känslostämningar snarare än att bara återge handling.

Hans signum blev den fotorealistiska, mjuka stilen – ofta med airbrush-teknik – som frammanade en slags drömsk nostalgi. Under sin aktiva period skapade han inte bara affischer utan även bokomslag, samlarutgåvor och konstverk, ofta med motiv som blev ikoniska för hela generationer.

Jag var tvungen att göra något annorlunda, och jag tror att problemet med många tidiga filmaffischer är att de liknade klassiska illustrationer för mycket, vilket ger intrycket att de berättar hela historien, uttryckte Struzan i en intervju år 2021.

Hyllningar och arv

Struzan gick officiellt i pension 2008, men återkom vid flera tillfällen för utvalda projekt, bland annat för Star Wars: The Force Awakens.

Hans sena år präglades av hälsoproblem, och i mars 2025 avslöjade hustrun Dylan att han länge levt med Alzheimers sjukdom.

Med sin pensel och sitt formspråk har Struzan lämnat ett bestående avtryck i filmhistorien. Hans affischer kommer dock att fortsätta pryda samlarutgåvor, utställningar och människors minnen — som portaler till filmens magi, snarare än bara marknadsföring.

För den som önskar ta del av Drew Struzans verk rekommenderas denna bok.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Diane Keaton har avlidit

Publicerad oktober 12, 2025
– av Jan Sundstedt
Diane Keaton
Diane Keaton i 2007 års "Tre systrar & en mamma".

Den hyllade skådespelerskan Diane Keaton, en av Hollywoods mest älskade och särpräglade profiler, har avlidit vid 79 års ålder. Dödsfallet bekräftas av en talesman för familjen, som ber om respekt för deras privata sorg.

Diane Keaton föddes som Diane Hall den 5 januari 1946 i Los Angeles. Hon tog senare sin mors flicknamn, Keaton, som artistnamn och formade därmed den identitet som skulle bli synonym med en hel era av amerikansk film.

Redan tidigt visade hon en unik karisma och en intuitiv känsla för både komik och allvar – en kombination som skulle göra henne till en av de mest respekterade skådespelerskorna i sin generation.

Genombrottet kom i början av 1970-talet via samarbeten med Francis Ford Coppola och Woody Allen.

Annons:

Hon gjorde ett outplånligt intryck i Coppolas Gudfadern-trilogi där hon spelade Kay Adams, Michael Corleones plågade hustru. En roll som visade hennes förmåga att gestalta inre konflikt och moralisk ambivalens med subtil styrka.

För sin insats som den excentriska men innerligt mänskliga Annie i 1977 års Annie Hall belönades Keaton med en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Rollen blev ett kulturellt fenomen och satte tonen för hennes fortsatta karriär – en balans mellan charm, sårbarhet och kompromisslös individualitet.

Under mer än fem decennier fortsatte Diane Keaton att utvecklas som konstnär. Hon regisserade filmer, skrev böcker och utforskade fotografi och arkitektur med samma nyfikenhet som hon närmade sig skådespeleriet.

Lekfull elegans

Diane Keaton var också känd för sin distinkta klädstil – ofta inspirerad av herrmode, med hattar, höga kragar och kostymer som blev hennes signum. Den lekfulla elegansen gjorde henne till en modeikon långt bortom filmens värld, en symbol för självständighet och personligt uttryck.

Kollegor och vänner inom filmbranschen har uttryckt djup sorg över hennes bortgång. Bette Midler beskrev henne som ”briljant, vacker och extraordinär” medan Goldie Hawn uttryckte sin saknad över att ha förlorat en nära vän och samarbetspartner.

Diane Keaton valde att aldrig gifta sig men adopterade två barn, Dexter och Duke, som hon ofta talade varmt om i intervjuer. I sina memoarer beskrev hon moderskapet som den största och mest meningsfulla rollen i livet.

Enligt uppgifter från amerikanska medier hade hennes hälsa försämrats under de senaste månaderna, men den exakta dödsorsaken har ännu inte offentliggjorts.

Diane Keaton lämnar efter sig ett konstnärligt arv präglat av humor, intelligens och mänsklig värme. Hennes närvaro på vita duken förändrade synen på kvinnliga roller i Hollywood – från biroller till huvudroller.

Diane Keaton filmografi (urval)

  • 1972: Gudfadern – Kay Adams Corleone (genombrottsroll)
  • 1974: Gudfadern II - Kay Adams-Corleone (återkommande roll)
  • 1977: Annie Hall – Oscarsvinnande roll
  • 1981: Reds – Kritikerrosad och Oscarsnominerad roll
  • 1987: Baby Boom – Komedi om karriär och oväntat föräldraskap
  • 1991: Father of the Bride – Komedifilm om familjeliv och bröllop
  • 1996: Före detta fruars klubb (The First Wives Club) – Komedi om kvinnors vänskap och självkänsla
  • 2003: Something’s Gotta Give – Golden Globe-vinnande och Oscarsnominerad roll
  • 2018: Book Club – Komedi om vänskap och nya livserfarenheter i mogen ålder

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Unjabbed: För singlar som inte tagit covidvaccin

Kritiserade covidvaccineringen

Publicerad oktober 11, 2025
– av Redaktionen
"Ge inte upp. Allt som är värt att uppnå kräver ansträngning", är budskapet från Unjabbeds grundare Antonetta.

Efter att konventionella dejtingappar inte träffade rätt valde Antonetta av många olika skäl att starta en dejtingsajt för personer som inte tagit covidvaccin. På Unjabbed.net kan man möta personer som söker kärlek eller vänskap.

Under 2023 valde Antonetta att använda sig av en populär datingapp i ett försök att hitta kärleken. Eftersom hon ville hitta likasinnade var hon också öppen med att hon inte tagit covidvaccin. Detta resulterade i att Antonettas konto gång på gång blev borttaget. Varför hennes konto blev det vet hon inte, men hon misstänkte att det handlade om hennes ärlighet just kring covidvaccinet. Istället testade hon en annan app och valde då att inte skriva ut att hon inte tagit covidvaccinet, men använde olika hintar som exempelvis ”tror på naturlig hälsa”, ”undvik syntetiska kemikalier” samt ”söker människor som tagit den röda pillret”. Där fick hon ett gäng matchningar, men det var ingen som förstod hennes hintar och merparten som hon pratade med hade tagit covidvaccinet.

I kölvattnet av detta föddes Unjabbed.net, en dejting- och vänskapssida för de som inte tagit covidvaccin. Sedan 2023 har den lockat tusentals medlemmar från flera länder, men främst finns användare från USA, Storbritannien och Kanada. I Sverige finns några hundra medlemmar i skrivande stund. Värt att notera är att sajten endast finns som hemsida, inte app. Den app som finns med samma namn är en annan skapare, enligt Antonetta.

Åtskilliga dejtingsajter var också med och marknadsförde covidvaccinkampanjerna under 2021, enligt Antonetta. Exempelvis skapade Tinder etiketter där man fyllde i om man tagit covidvaccin eller inte. Efter att sajten startade fick den respons från medlemmar att de också haft dåliga upplevelser från konventionella dejtingsajter.

Annons:

Efter att jag startat unjabbed.net berättade flera medlemmar att de inte kunde hitta någon på konventionella dejtingappar och att så fort de sa att de var ovaccinerade blev de antingen förolämpade eller så raderades deras konton eller så kände de att deras konton doldes i sökresultaten eller begränsades på något sätt”, berättar Anonetta för Nya Dagbladet.

Tufft ekonomiskt

Att starta en ny dejtingsida är dock inte alltid en lätt väg. För att synas behöver man marknadsföring och annonser – något som kostar mycket pengar. Sajten var gratis fram till förra året då man valde att införa en medlemsavgift för att ha råd att nå ut till andra singlar som inte tagit covidvaccin. Antonetta ville dock att summan skulle vara överkomlig jämfört med många andra dejtingsidor och appar, som kan kosta uppemot 60 dollar för tre månader, och även ta betalt för att skicka meddelanden.

Vår sajt kostar bara 16 dollar för ett helt år och vi tar inte betalt för enskilda meddelanden.

Fördelen med att ta betalt är också att många tänker till innan man skapar ett konto, och det förhindrar också spam, säger Antonetta. Det går dock att skapa ett gratiskonto också, men man har då inte alla funktioner på sajten.

Flera har hittat kärleken

Trots att unjabbed.net är relativt nystartad berättar Antonetta att hon fått meddelanden från människor som hittat varandra på hennes sajt.

Ett par donerade 50 dollar till oss och berättade att de hade träffats på vår webbplats och nu är gifta. En kvinna kontaktade oss och sa att hon ska gifta sig med mannen hon träffade på vår webbplats. Så det fungerar!

Tips för träffa rätt

Om man planerar att skapa ett konto rekommenderar Antonetta att både skriva något om sig själv men också att ha foton. Vill man vara mer anonym kan man exempelvis lägga upp en bild i solglasögon eller liknande, hon föreslår också att man skriver något som kan skapa en konversation.

Folk kan skriva vad som helst. Vad tycker de om världens framtid? Vilket yrke har de? Vilka är deras hobbyer? Vilka är deras favoritplatser i världen? Roliga historier”, föreslår hon.

Hon tipsar också om att det är mer fördelaktigt att skriva till människor i sitt egna land än utanför landsgränsen. Det signalerar delvis att man gett upp hoppet i sitt land, men sedan är det också väldigt svårt att få långdistansförhållanden att fungera. Vidare tipsar hon också om att sprida information om sajten i ens egna stad, möjligen kan det finnas singlar som inte tagit covidvaccin, men som missat att det finns en dejtingsajt för ändamålet.

Det finns hopp

Att hitta likasinnade kan vara svårt och även om fler och fler visar förståelse för de som valt att inte ta covidvaccinet är det fortfarande åtskilliga som anser att det är fel att man inte tagit det. Antonetta uppmuntrar samtidigt ovaccinerade singlar att våga sig ut och prata med människor man möter i affären, på stan eller bussen. Där vet man aldrig vem man kan möta. Till sist vill hon även säga att man inte ska ge upp hoppet om kärlek.

Ge inte upp. Allt som är värt att uppnå kräver ansträngning.

 


Nya Dagbladet söker tips från fria själar som hittat varandra. Känner du till något bra initiativ som tagits kring att träffa andra likasinnade eller har du några bra dejtingtips? Skriv till oss på redaktionen.

Antal medlemmar i skrivande stund på Unjabbed.net uppdelat i land

  • USA: 1349
  • Storbritannien: 872
  • Kanada: 984
  • Australien: 249
  • Nya Zealand: 68
  • Frankrike: 501
  • Tyskland: 705
  • Italien: 234
  • Belgien: 142
  • Schweiz: 70
  • Spanien: 76
  • Portugal: 42
  • Danmark: 129
  • Norge: 204
  • Sverige: 479
  • Nederländerna: 1019
  • Japan: 25
  • Irland: 63

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

”Kingdom”: En resa mot inre styrka

Totalitära samhällsutvecklingen

Publicerad oktober 11, 2025
– av Jan Sundstedt
Onda krafter manipulerar mänskligheten i Lubomir Arsovs suggestiva "Kingdom".

Bulgariskfödde Lubomir Arsovs animerade kortfilm ”Kingdom” är en visuellt rik och meditativ resa genom mörker och motstånd. Med ett starkt bildspråk och suggestiv musik tar filmen med tittaren på en inre resa bortom samtidens kaos.

Lubomir Arsovs Kingdom från 2024 är en stark audiovisuell upplevelse som vågar stanna kvar i samtidens skuggor men också erbjuder en gnista av hopp.

Med sina 14 minuter bjuder filmen på en meditation kring personligt och kollektivt uppvaknande, där den kreativa kraften i konst och musik får ta plats som ledstjärnor.

Arsov, född i Bulgarien och numera bosatt i Kanada, är känd för sina intensiva och symboltyngda verk. Hans tidigare film In Shadow (2017) har fått stor uppmärksamhet för sitt mörka och poetiska porträtt av det västerländska samhällets skuggsida.

Annons:

Den filmen, som Nya Dagbladet tidigare uppmärksammat, har blivit något av en kultklassiker i sin genre. Med Kingdom fortsätter Arsov på samma spår, men med en tydligare ton av frigörelse och transformation.

Visuellt präglas Kingdom av en säregen stil där eld, skuggspel och maskerade figurer skapar en suggestiv atmosfär. Bildspråket är både rått och detaljrikt, och filmen saknar helt dialog – berättelsen förmedlas i bilder och ljud.

Kompositören Daniel Dubb står för den stämningsfulla ljudbilden som med minimalistiska, men kraftfulla rytmer förstärker känslan av en inre resa. Något som för tankarna till Vangelis musik i den klassiska filmen Blade Runner (1982).

Ambitionen med filmen tycks vara att inte bara skildra svårigheter och motgångar utan också den kraft som kan tändas inom varje människa för att möta dem.

Modig, poetisk och intensiv

Kingdom rör sig i gränslandet mellan myt och samtid, och bjuder in till tolkningar snarare än att ge svar. Den är både utmanande och inspirerande, där betraktaren uppmanas att konfrontera både egna och samhälleliga skuggor.

Man kan som tittare definitivt uppskatta filmens modiga uttryck och poetiska stil, samtidigt som den av vissa kanske kan upplevas som något kryptisk och intensiv. För den som är van vid klassisk berättarteknik kan det krävas flera genomspelningar för att ta till sig allt.

Lubomir Arsovs konstnärskap, som präglas av en vilja att utforska andliga och kulturkritiska teman genom animation, gör Kingdom till en unik film i sin genre. Den är långt ifrån mainstream och kräver både tid och engagemang från sin publik, men belöningen är en stark konstupplevelse som kan väcka nya tankar och insikter.

Att kombinera visningen av Kingdom med In Shadow ger en djupare förståelse för Arsovs intentioner och tematik – en påminnelse om att kampen mellan ljus och mörker är både individuell och universell.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.