Svenskt midsommarfirande och fornnordisk mytologi blir grotesk judisk skräckfilm

publicerad 6 juli 2019

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

13790 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


I den nya Hollywoodfilmen ”Midsommar” förvandlas det svenska midsommarfirandet till en orgie i död och blod, där deltagarnas fornnordiska ritualer framställs som groteska, ockulta och ondskefulla.

Det är den judiske regissören Ari Aster från New York som följer upp sin skräckfilm Hereditary från förra året med filmen Midsommar. Den nya filmen utspelar sig i en svensk idyll, där en grupp bestående av främst blonda och blåögda nordbor firar vad som liknar ett midsommarfirande med starka inslag av fornnordisk sed.

Firandet framställs dock som långt ifrån idylliskt, där ovetande besökare drogas medan lokalbefolkningen sysslar med ockulta mord och andra våldsamheter.

Tidningen Café skriver om filmen att den svenska sommaridyllen knappast blir långvarig, för ”snart smetas det blod på runstenar, det bjuds på märkliga brygder (spot on, svensk midsommar) och en man med en Tors hammare-liknande slägga flimrar förbi. Stämningen känns påtagligt mardrömslik”.

Traditionellt svenskt midsommarfirande och nordisk förkristen religion framställs alltså i Asters tagning som både sekteristiskt och mardrömslikt.

Filmen heter ”Midsommar” även på engelska – och inte ”Midsummer” –  men är inspelad i Ungern och förutom de brittiska huvudrollsinnehavarna Florence Pugh och Will Poulte deltar ett fåtal svenska skådespelare i biroller, däribland Liv Mjölnes, Anna Åström och Gunnel Fred.

”Midsommar” har biopremiär i augusti.

 

Källa: Café

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!