MORGONDAGENS DAGSTIDNING – torsdag 16 januari 2025

torsdag 16 januari 2025

Socialpop som ger röst till det icke sagda

Artisten Till Äventyrs! kallar sin musik för svensk socialpop. Texterna bär på en skarp samhällskritisk udd och i videorna förekommer ofta dokumentära inslag som berättar om den politiska korrekthetens övergrepp. Nya Dagbladet fick en exklusiv intervju med mannen bakom musikprojektet.

publicerad 2 september 2017

Till Äventyrs! har hittills givit ut ett album, Ett Nytt Tillsammans 2016, på Arktos Media. Musiken kan närmast beskrivas som en blandning av alternativ pop och visa med inslag av progg. Ljudbilden känns vagt distad, som om instrumenten hanterats av gamla eller halvt fungerande förstärkare. Detsamma gäller sången. Texterna har alla en politisk slagsida riktad mot den politiska korrektheten, och det märks också i videorna som bland annat berör attacker mot oliktänkande konstnärer, hjälporganisationers etniska diskriminering och medias åsiktsregistrering av enskilda medborgare.

Ett utmärkande exempel på det rika symbolspråket som används – här ett gammalt frimärke av Palme som dragit till sig ohyra bredvid ett likhetstecken.

I den folkinspirerade visan Vaggvisa För Nyvakna öppnas filmsekvenserna som ett nostalgiskt fotoalbum, där midsommarstänger och svenska sommarvyer varvas med dokumentära filmsekvenser från attackerna mot gatukonstnären Dan Parks vernissage 2013. I videon till En Slät Utan Påtår får tittaren glimtar från hjälpinsatserna för svenska hemlösa vintern 2015 – 2016, som också de attackerades.

– Jag har alltid tyckt om att göra musik, säger han och tillägger att han inte är skolad musiker. Alla kompositioner är gjorda på elektronisk väg, men det är inte där Till Äventyrs! har sin tyngdpunkt. Snarare är musiken ett medium bland andra i att spegla en samhällsförvandling som allt fler människor har insett är onaturlig och farlig.

Han menar att det finns alldeles för många anpassade artister idag som fokuserar på att göra lättsmält underhållning istället för att ta egentlig ställning.

– De flesta skriver under på tidsandans dogmer istället för att ta sitt konstnärliga ansvar och tänka kritiskt. Det är rätt läskigt egentligen.

Artistnamnet valde han för att han tyckte det ringade in samtidsproblematiken.

– Idag ska allt etiketteras. Många har säkert i diskussioner om känsliga ämnen fått frågan ”är du intolerant?” Svaret skulle kunna vara ”till äventyrs”. Det mest provokativa idag är att vägra skriva under på det rådande narrativet. Uttrycket signalerar också tankefrihet i uppmaningen att skrida till det okända.

Bildsekvens från videon till Relativ Teori.

Han fortsätter med att beskriva ett samhälle som håller på att upplösas.

– Det som händer idag är på många sätt negativt i rent mänskliga termer. Det är hela albumets tema. Etablerad media går maktens ärenden och nyheter mörkas och förvrängs. Detta samtidigt som Sverige och hela Europa genomgår den mest omfattande demografiska förändringen någonsin. Människor är rädda och känner sig svikna, och det med all rätt.

Progressivitetens död

Vad är då syftet med Till Äventyrs! kan man egentligen undra. Är det att bara skildra tråkiga samhällsförändringar?

Upphovsmannen beskriver projektet som en skildring av ett fallerat samhällssystem – det progressiva. Det menar han nu börjat äta sin egen svans och själv förvandlats till det monster det sagt sig vilja bekämpa.

– Till Äventyrs! vill ge röst åt de åsikter som förbjudits i de antagna framstegens namn, konstnärerna som fängslats och de som diskriminerats av dem som säger sig arbeta mot diskriminering.

Det är en maktens dubbelmoral han vill sätta fingret på, inlindad i god vilja och mjuka floskler uppfunna enbart för att dölja en förtrycksapparat.

– Denna löjliga morgonsoffekultur, den är bara en kuliss. Låten Åkalla Expertisen handlar om detta. Om vi haft en öppen debatt i det här landet skulle vi inte haft politiska underrättelsetjänster som med statliga bidrag åsiktsregistrerar och förtalar enskilda medborgare. Tänk dig offentliga debatter där vi pratat med varandra istället för om varandra och nyheter som förmedlats utan värdegrundsfilter. Till Äventyrs! vill skildra det som händer i människor när de inser att de varit förda bakom ljuset under decennier.

Vänder sig mot samtiden men tror på förändring

Avhumanisering är ett anknytande tema som intresserar Till Äventyrs! och då särskilt när den utförs från statligt håll och riktar sig mot dem som redan förvägrats tillträde till det offentliga samtalet. Kommentarsfält har stängts och kulturen förvandlats till en normhatisk lekstuga istället för att vara en källa till identitet och självkännedom.

– De som ställer sig skeptiska till progressiviteten och marxismen som idag genomsyrar samhällets institutioner kallas idag för troll och nazister. Man vill tysta kritiskt tänkande genom epitet. Men vi berövas inte bara vår rätt att yttra oss idag. Vi berövas även vår kultur, vårt ursprung och vår historia, ja själva vår existens. Hur många gånger har man inte hört ledande politiker och mediapersoner säga att svenskar inte finns? Det är en flerdimensionell avhumanisering vi är utsatta för, och slutmålet med sådant är alltid utplåning. Det kanske börjar konkret med böcker och statyer men fortsätter sedan till människor. Vi ser redan hur politiker försvarar våld riktat mot dem som anses tänka fel.

Även kulturen i Sverige är politiserad menar han. Konsekvensen är inte bara att kreativiteten stelnar och att samtal tystnar, utan även att människor förlorar kontakt med sin historia.

– De progressiva har invaderat kulturen. Från den positionen kan de styra tolkningar av verk, svartmåla oliktänkande konstnärer och motarbeta kunskap som motsätter sig progressiv världsuppfattning. Det kan inte försvaras etiskt. Det är attacker på mänskligheten och naturen.

Till Äventyrs! vill med andra ord sätta fingret på en negativ samhällsutveckling. Mycket i texter, musik och videos signalerar ett samhälleligt förfall, men ser han inte någon ljusning?

– Jovisst. Jag tror att vi befinner oss i en övergångsperiod. Människor börjar vakna ur hypnosen. Den alternativa högerns framsteg är ett exempel, alternativ medias en annan. Och så alternativ kultur förstås. Det sprudlar i undervegetationen av kritiska komiker, musiker och skribenter numera. Det är bara plattformar som behöver etableras i högre grad.

 

Isac Boman

 

Ta del av Till Äventyrs! Youtubekanal eller se smakprovet nedan

Iyah May skakar om musikvärlden med sin utmanande samtidskritik

publicerad 14 januari 2025
– av Sofie Persson
Iyah Mays bakgrund som läkare, framförallt under coronakrisen, har influerat hennes musik.

Den australiska sångerskan och läkaren, Iyah May, har rört om i grytan ordentligt med sin utmanande låt Karmageddon, som behandlar den politiska splittringen i samhället, företagens girighet och allmänhetens apati. Låtens samhällskritiska text ledde till att hennes manager lämnade henne efter att hon vägrade göra ändringar.

Iyah May, född Marguerite Clark, föddes 1990 i Cairns, Queensland i Australien. May valde först att sikta på en karriär inom medicin och utbildade sig till läkare. Musiken kom sedan in i bilden när hon var läkarstudent i New York där ett möte med rapparen Shaggy ledde till att hon fick uppträda tillsammans med honom. Det fick henne att satsa på musiken istället för en läkarkarriär, något ProtectNFM skriver om.

När coronakrisen var i full blom började May samtidigt arbeta heltid som läkare på akutmottagningen igen, vilket gjorde att hon satte musiken på paus ett tag.

”Virus skapat av människan”

Under 2024 släpptes låten Karmageddon, som kritiserar samhällsfrågor som exempelvis politisk korruption, abort, Israel-Palestina-konflikten, företagens girighet, mediemanipulation och cancel-kultur. Den lägger stark vikt på de stora läkemedelsföretagens inflytande och deras roll i att utforma narrativ om folkhälsan, där texten bland annat nämner ”virus skapat av människan” i hänvisning till bolagen.

Man made virus watch the millions die. Biggest profit of their lives. Here’s inflation that’s your prize. This is Karmageddon. Turn on the news and eat their lies”, lyder en del av refrängen.

May uppger att hennes bakgrund som läkare, och särskilt hennes erfarenheter av att arbeta i frontlinjen under coronakrisen, har influerat hennes låttexter väldigt mycket. Hon belyser frågor som hon själv bevittnat som läkare, som bland annat ojämlikheter i vården och samhällelig exploatering.

Påeldad av min egen förtvivlan över en splittrad värld och svekfulla företag kanaliserade jag min frustration till Karmageddon. Min karriär som läkare har påverkats kraftigt, och jag påverkades på ett djupt och personligt plan”, säger May om låten på sin hemsida.

Trots den mörka tonen i Karmageddon beskriver May låten som ”ett budskap om hopp och enighet” där konst kan vara ett sätt att inspirera och även läka. Karmageddon är en uppmaning att konfrontera samhällsklyftor och att enas. På Youtube har låten i skrivande stund fått 1,5 miljoner visningar sedan den släpptes i december.

Manager ville ändra låten

Karmageddon har fått mycket uppmärksamhet där hon både fått uppskattning för låtens rättframma innehåll, men också fått motreaktioner. Mays manager ville att hon skulle ändra låttexten på grund av dess ”kontroversiella” innehåll men May valde istället att stå upp för sin låt, vilket ledde till att hennes manager sade upp hennes kontrakt, rapporterar Where is the Buzz.

Jag önskar att den här historien inte var sann, men det är den”, skrev May i ett inlägg på sociala medier. ”Min manager tyckte inte om texten i min låt och vägrade att arbeta med mig och stödja mig tills jag ändrade texten. Så jag sa ’hej då’”.

Åsikten bland artister är oftast att det är svårt att lyckas utan stöd från ett managementteam, men trots det har May upplevt att hon fått mer uppmärksamhet efter det. Fansen har slutit upp kring artisten, delat låten i stor utsträckning och hyllat dess okonstlade ärlighet.

Jag är inte den enda som känner så här”, skrev May i ett annat inlägg.

May fortsätter att skapa sin egen väg som helt oberoende artist och har antytt att det är en kommande EP på väg under 2025, men inte gett mycket detaljer kring det. Däremot verkar det som att hon för tillfället lagt läkaryrket på hyllan och nu planerar att göra en helhjärtad satsning på musiken igen.

Hälften av jordens språk snart bortglömda

publicerad 11 januari 2025
– av Sofie Persson
Igbo-språket är ett av de som riskerar att dö ut under 2025.

Unesco uppskattar att ungefär hälften av jordens cirka 7 000 språk kommer att vara bortglömda vid slutet av detta århundrade. Tusentals språk hotas, eftersom världsspråken ofta tränger undan de mindre varianterna.

För omkring ett decennium sedan försvann ungefär ett språk var tredje månad, men 2019 ökades detta till ett språk var 40:e dag. Det motsvarar att nio språk går förlorade varje år.

Språk dör ut när de helt enkelt slutar användas vilket oftast beror på att engelska och andra officiella språk tar över, varpå de mindre språken överges helt.

Det smärtar mig varje dag att se att ett språk håller på att dö ut, för det handlar inte bara om språket utan också om folket, säger Tochi Precious, en nigerian som bor i Abuja och hjälper aktivister som arbetar för utrotningshotade språk genom organisationen Wikitongues, till The Guardian och fortsätter:

Det handlar också om den historia som är förknippad med det och om kulturen. När det dör, dör också allt som är kopplat till det.

Engelskan anses viktigare

Ongota, ett språk som tillhör den afroasiatiska familjen, har länge betraktats som ”döende” och talas i en by på västra stranden av Weito-floden i sydvästra Etiopien. Eftersom språket varken lärs ut i skolor eller till barn riskerar det att dö ut inom en snar framtid.

Igbo, ett västafrikanskt språk, är också i riskzonen och förutspås vara utrotat år 2025. Det är ett av Nigerias största språk och skrivs med det latinska alfabetet. År 1999 talade omkring 18 miljoner människor språket, men antalet har minskat sedan dess. Precious arbetar aktivt för att rädda Igbo tillsammans med andra aktivister. De samlar bland annat ett omfattande register över ord och spelar in filmer där språket används för att bevara det.

Finns hopp

Trots att språket är relativt utbrett tror många föräldrar att endast engelska, Nigerias officiella språk, kommer att vara användbart för barnen i framtiden. Enligt Precious har det länge varit standard i landet att den som inte kan engelska utestängs från samhället. Hon anser dock att försöken att rädda språket har gett resultat.

Jag har insett att visst kan ett språk vara hotat, men då kan de som talar språket också kämpa för dess överlevnad. För 2025 är redan här, och Igbo är definitivt inte på väg att dö ut, säger hon.

James O’Keefe tillbaka med ny dokumentär

Organiserade brottsligheten

publicerad 10 januari 2025
– av Jan Sundstedt
Line in the Sand
"Line in the Sand" säger sig "exponera krafterna bakom det mexikansk-amerikanska migrantindustriella kaoset".

Den undersökande journalisten James O’Keefe är tillbaka med en ny dokumentär med titeln Line in the Sand. Den här gången beger sig O’Keefe till det migrantindustriella komplexets frontlinjer, med hjälp av dolda kameror och råa vittnesmål.

I Line in the Sand avslöjar O’Keefe den chockerande verkligheten bakom USA:s gränskris som aldrig förr: mexikanska godståg, kartellernas tunnlar och USA-finansierade interneringsläger för barn. Filmen skildrar ett korrumperat system med ett tydligt budskap om krav på förändring.

James O’Keefe och hans team reser i dokumentären söderut, med syfte att undersöka hur säker den del av gränsmuren som existerar de facto är. Filmen söker också uppmärksamma de aktörer som drar nytta av migrationskaoset vid den mexikansk-amerikanska gränsen.

Man intervjuar bland annat ett flertal migranter som delar sina berättelser och destinationer och belyser de faror de möter på sin resa. Allt från att falla av rörliga tåg, till risken att barn försvinner längs vägen.

Positiva recensioner

Dokumentären visar också hur delar av gränsmuren under Biden-administrationen skurits upp, vilket betonar gränsskyddets otillräcklighet.

James O’Keefe använder dolda kameror för att avslöja de ekonomiska intressen som driver gränskrisen, inklusive hur amerikanska skattepengar finansierar transport och inkvartering av migranter.

Line in the Sand har överlag fått positiva recensioner, men även viss kritik för filmens, enligt kritikerna, fokus på O’Keefe själv. De som hyllar filmen beskriver den i ordalag som exempelvis ”en nödvändig och gripande dokumentär som belyser en pågående kris”.

 

O’Keefe, känd för sin tidigare roll i Project Veritas, kan med Line in the Sand ånyo sägas utmana etablerade medier genom sina avslöjanden, med en berättarteknik som kombinerar undersökande journalistik med kraftfulla visuella berättelser.

För mer information och för att se dokumentären, besök Tucker Carlsons officiella hemsida.

Wallace & Gromit är tillbaka

publicerad 3 januari 2025
– av Jan Sundstedt
Wallace & Gromit: Hämnden har vingar
Wallace & Gromit ligger pyrt till i... "Wallace & Gromit: Hämnden har vingar".

Wallace och Gromit, den älskade duon från Aardman Animations, återvänder nu med en ny film: Wallace & Gromit: Hämnden har vingar. Filmen har efterlängtad premiär på Netflix den 3 januari.

I det nya och senaste äventyret för den något omaka och älskade duon, oroar sig Gromit för att Wallace blivit alltför beroende av sina uppfinningar. Detta efter att Wallace skapat en ”smart” trädgårdstomte, som av till synes oförklarlig anledning tycks uveckla ett eget medvetande.

När det visar sig att en av filmhistoriens farligaste och uslaste skurkar, det kriminella geniet, mästermanipulatören och pingvinen, Feathers McGraw, kan misstänkas ligga bakom ett antal märkliga händelser, måste Gromit återigen kämpa mot mörka krafter för att i sedvanlig ordning försöka rädda sin snurrige livskamrat Wallace.

Feathers McGraw gör med andra ord en efterlängtad – men obehaglig – comeback, för att än en gång ställa till med kaos i det lugna lilla samhället.

Efter tre decennier bakom galler i pingvinavdelningen på stadens högriskzoo är han ute, fylld av hämndlystnad och redo att sätta sina lömska planer i verket.

Wallace & Gromit Feathers McGraw
Tag betäckning – ty uslingen Feathers McGraw slår tillbaka i ”Wallace & Gromit. Hämnden har vingar”. Foto: faksimil/Youtube

Humor, charm och ost utlovas

Nick Park, skaparen av Wallace och Gromit, har uttryckt sin entusiasm över att återvända till de vida uppskattade karaktärerna. Han har avslöjat att filmen kommer att utforska nya höjder inom både action och karaktärsutveckling, samtidigt som den förblir trogen sina stop-motion-rötter.

Wallace & Gromit: Hämnden har vingar, lovar att leverera den charm och humor som fansen förväntar sig, samtidigt som den introducerar nya element och karaktärer som kommer att tilltala både gamla och nya tittare.

Filmen kan enligt undertecknad nog med stor sannolikhet sägas vara ett måste för alla, oavsett ålder, som uppskattar kvalitativ animerad underhållning samt Wensleydale-ost.

Wallace & Gromit

  • Skapare: Nick Park och Aardman Animations
  • Debut: 1989 i kortfilmen A Grand Day Out

Huvudkaraktärer

  • Wallace – en excentrisk uppfinnare med förkärlek för ost.
  • Gromit – hans lojala, intelligenta och ofta skeptiska hund.

Filmer

  • A Grand Day Out (1989)
  • The Wrong Trousers (1993)
  • A Close Shave (1995)
  • A Matter of Loaf and Death (2008)
  • Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (långfilm, 2005)

En av duons mest kända antagonister är Feathers McGraw, en listig pingvin från "The Wrong Trousers". Serien har vunnit flera Oscars och BAFTA-priser och är känd för sin humor och charmiga lermationsteknik.